Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fakta Folkeskolen i folkeminnet

    Folkeskolen i folkeminnet

    Folkeskolen i folkeminnet

    Folkeskolen i folkeminnet (en annerledes skolehistorie)

    Forfatter Cappelen Damm

    Levering 2-6 dager

    399,- Nå 349,-

    ISBN:

    9788202302160

    Forlag:

    Cappelen Damm

    Trykkeår:

    2010

    Utgitt:

    2010

    Utgave:

    1

    Sider:

    270

    Vekt:

    1077 gr

    Alder:

    Voksen

    Folkeskolen i folkeminnet
    Cappelen Damm
    9788202302160

    Haugenboks omtale:

    Boka bygger på tre minneinnsamlinger fra eldre i 1964, 1981 og 1996, og gir ei framstilling av hvordan skolen fungerte og blei opplevd fra 1750 til 1950. Vi får blant annet høre om opplevelser i friminuttene, lærere av det gode og det dårlige slaget, samt vennskap og forelskelser. Har stedsregister. Haugenboks omtale Boka bygger på tre minneinnsamlinger fra eldre i 1964, 1981 og 1996, og gir ei framstilling av hvordan skolen fungerte og blei opplevd fra 1750 til 1950. Vi får blant annet høre om opplevelser i friminuttene, lærere av det gode og det dårlige slaget, samt vennskap og forelskelser. Har stedsregister.

    Forlagets omtale:

    Fortellingene om skolen er mange. De rommer observasjoner av en svunnen tid, gamle dannelsesidealer og et klassedelt samfunn. Eller de inngår på forunderlig vis i en fellesarv på tvers av generasjonene: opplevelsen av å lære noe nytt, friminuttets kortvarige lykke eller ulykke, en forgudet LES MER «frøken», en skremmende lærer. Skolen som institusjon har selvsagt forandret karakter underveis, både fysisk og innholdsmessig. Den har blitt mer demokratisk, mer inkluderende, med fastere rammer om læreplaner og differensierte krav til så vel undervisning som prestasjoner. Mye av det som karakteriserte skolen «i gamle dager», virker svært fremmed i dag. Denne boken bygger først og fremst på minneoppgaver fra eldre (nedtegnet i 1964, 1981 og 1996), og trekker linjene fra 1750 til 1950. Ørnulf Hodne gir en bred framstilling av skolen slik den fungerte og ble opplevd. Vi får høre om kallsbevisste lærere og uforglemmelige skoletimer, med nærbilder av de enkelte fagene, opplevelser på skoleveien og i friminuttene, festdager og utflukter, vennskap og forelskelser - men også om udugelige og partiske lærere, dårlige læringsmiljøer, brutal mobbing og ydmykende straffemetoder. LES MINDRE Forlagets omtale Fortellingene om skolen er mange. De rommer observasjoner av en svunnen tid, gamle dannelsesidealer og et klassedelt samfunn. Eller de inngår på forunderlig vis i en fellesarv på tvers av generasjonene: opplevelsen av å lære noe nytt, friminuttets kortvarige lykke eller ulykke, en forgudet «frøken», en skremmende lærer. Skolen som institusjon har selvsagt forandret karakter underveis, både fysisk og innholdsmessig. Den har blitt mer demokratisk, mer inkluderende, med fastere rammer om læreplaner og differensierte krav til så vel undervisning som prestasjoner. Mye av det som karakteriserte skolen «i gamle dager», virker svært fremmed i dag. Denne boken bygger først og fremst på minneoppgaver fra eldre (nedtegnet i 1964, 1981 og 1996), og trekker linjene fra 1750 til 1950. Ørnulf Hodne gir en bred framstilling av skolen slik den fungerte og ble opplevd. Vi får høre om kallsbevisste lærere og uforglemmelige skoletimer, med nærbilder av de enkelte fagene, opplevelser på skoleveien og i friminuttene, festdager og utflukter, vennskap og forelskelser - men også om udugelige og partiske lærere, dårlige læringsmiljøer, brutal mobbing og ydmykende straffemetoder.