Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fakta Jernbanen i Norge 1854-2004

    Jernbanen i Norge 1854-2004

    Jernbanen i Norge 1854-2004

    Jernbanen i Norge 1854-2004 (nye spor og nye muligheter 1854-1940)

    Forfatter Vigmostad & Bjørke

    Levering 2-6 dager

    665,-

    ISBN:

    9788241903311

    Forlag:

    Vigmostad & Bjørke

    Trykkeår:

    2004

    Utgitt:

    2004

    Utgave:

    1

    Sider:

    539

    Vekt:

    2272 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Jernbanen i Norge 1854-2004 1-2. Bindene selges også enkeltvis (nr. 1)

    Jernbanen i Norge 1854-2004
    Vigmostad & Bjørke
    9788241903311

    Forlagets omtale:

    Jernbanen bidrog til å forme det moderne Norge. Den var en av de store nyskapningene i den industrielle tidsalderen og var lenge det suverent viktigste transportmiddelet til lands. Med jernbanen fulgte økonomisk utvikling, og passasjertrafikken fikk et helt annet omfang enn noen hadde regnet med. LES MER Jernbanen i Norge 1854-2004 gis ut i to bind i anledning 150-årsjubileet for jernbanen i Norge. Jernbanen i Norge 1854-1940 forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå særdeles dårlig til rette. Det startet med en enslig, knapt 70 km lang strekning mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854. I løpet av mellomkrigsårene var den totale lengden på jernbanenettet 4 000 km. Dette var tiden da jernbanen var som aller viktigst - ofte betegnet som "jernbanens tidsalder". Hvorfor var det så viktig at Norge måtte bli et jernbaneland? Og hvordan ble denne store oppgaven løst? Boken stiller også spørsmålet om det hele var strevet verdt. Trond Bergh har skrevet bind 1. Han er forskningsleder ved Senter for næringslivshistorie ved Handelshøyskolen BI. Bergh har tidligere blant annet skrevet bind 5 av Arbeiderbevegelsens historie i Norge og historien om overvåking i Norge, Den hemmelige krigen (to bind, sammen med Knut Einar Eriksen). LES MINDRE Forlagets omtale Jernbanen bidrog til å forme det moderne Norge. Den var en av de store nyskapningene i den industrielle tidsalderen og var lenge det suverent viktigste transportmiddelet til lands. Med jernbanen fulgte økonomisk utvikling, og passasjertrafikken fikk et helt annet omfang enn noen hadde regnet med. Jernbanen i Norge 1854-2004 gis ut i to bind i anledning 150-årsjubileet for jernbanen i Norge. Jernbanen i Norge 1854-1940 forteller om en eventyrlig jernbanebygging i et land der forholdene lå særdeles dårlig til rette. Det startet med en enslig, knapt 70 km lang strekning mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854. I løpet av mellomkrigsårene var den totale lengden på jernbanenettet 4 000 km. Dette var tiden da jernbanen var som aller viktigst - ofte betegnet som "jernbanens tidsalder". Hvorfor var det så viktig at Norge måtte bli et jernbaneland? Og hvordan ble denne store oppgaven løst? Boken stiller også spørsmålet om det hele var strevet verdt. Trond Bergh har skrevet bind 1. Han er forskningsleder ved Senter for næringslivshistorie ved Handelshøyskolen BI. Bergh har tidligere blant annet skrevet bind 5 av Arbeiderbevegelsens historie i Norge og historien om overvåking i Norge, Den hemmelige krigen (to bind, sammen med Knut Einar Eriksen).

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.