Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fakta Nyheter - fakta Kampen om Nordlandsbanen 1945

Kampen om Nordlandsbanen 1945

Kampen om Nordlandsbanen 1945

Kampen om Nordlandsbanen 1945 (operasjon Rype og angrepene på jernbanen i Nord-Trøndelag)

Forfatter Ares forl.

(Sigve Solberg - Illustratør)

Ares forl.

Levering 2-6 dager

149,- Nå 130,-

ISBN:

9788292938508

Forlag:

Ares forl.

Trykkeår:

2016

Utgitt:

2016

Utgave:

1

Sider:

95

Vekt:

260 gr

Alder:

Voksen

Serie:

Militære operasjoner (nr. 18)

Serie:

Militær historie

Kampen om Nordlandsbanen 1945
Ares forl.
9788292938508

Forlagets omtale:

Kampen om Nordlandsbanen1945 I september 1944 sluttet Finland og Sovjetunionen fred. De tyske troppene i Finland ble tvunget ut og trakk seg tilbake gjennom Norge. Dette gjorde Nordlandsbanen strategisk viktig. De allierte fryktet at dette var starten på en stor tilbaketrekking fra Norge og at de LES MER 300 000 tyske soldatene i Norge ville settes inn i sluttkampen i Tyskland. Fire grupper med allierte spesialstyrker ble sluppet ned for å stanse transportene, COTON, WAXWING, WOODLARK og RYPE. Den siste gruppen skilte seg ut da den ble sendt av den amerikanske etterretningsorganisasjonen OSS. De ble satt inn 24. mars 1945 og ble ledet av William Colby, senere sjef for CIA. Mannskapene var norskamerikanere. Det var en krevende jobb sette inn, forsterke og forsyne disse gruppene fra lufta. Flyene måtte operere på kanten av sin rekkevidde og navigere under utfordrende vinterforhold. Forsterket av norske motstandsfolk og personell fra WOODLARK sprengte de Tangen bru sør for Snåsa,1 5. april. 23. april sprengte de 2,5 km med jernbane i Lurudalen, nord for Snåsa. Om aksjonene var av betydning for slutten av krigen er historikere uenige om, men operasjonene står likevel som en menneskelig og militær bragd i frihetens tjeneste. Fotografier - illustrasjoner - malerier - kart LES MINDRE Forlagets omtale Kampen om Nordlandsbanen1945 I september 1944 sluttet Finland og Sovjetunionen fred. De tyske troppene i Finland ble tvunget ut og trakk seg tilbake gjennom Norge. Dette gjorde Nordlandsbanen strategisk viktig. De allierte fryktet at dette var starten på en stor tilbaketrekking fra Norge og at de 300 000 tyske soldatene i Norge ville settes inn i sluttkampen i Tyskland. Fire grupper med allierte spesialstyrker ble sluppet ned for å stanse transportene, COTON, WAXWING, WOODLARK og RYPE. Den siste gruppen skilte seg ut da den ble sendt av den amerikanske etterretningsorganisasjonen OSS. De ble satt inn 24. mars 1945 og ble ledet av William Colby, senere sjef for CIA. Mannskapene var norskamerikanere. Det var en krevende jobb sette inn, forsterke og forsyne disse gruppene fra lufta. Flyene måtte operere på kanten av sin rekkevidde og navigere under utfordrende vinterforhold. Forsterket av norske motstandsfolk og personell fra WOODLARK sprengte de Tangen bru sør for Snåsa,1 5. april. 23. april sprengte de 2,5 km med jernbane i Lurudalen, nord for Snåsa. Om aksjonene var av betydning for slutten av krigen er historikere uenige om, men operasjonene står likevel som en menneskelig og militær bragd i frihetens tjeneste. Fotografier - illustrasjoner - malerier - kart

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.