Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fakta Riskafjord kom seilande

    Riskafjord kom seilande

    Riskafjord kom seilande

    Riskafjord kom seilande (om båtene, bygda og byen i over 140 år)

    Forfatter Freke forl.

    Levering 2-12 dager

    368,-

    ISBN:

    9788299562720

    Forlag:

    Freke forl.

    Trykkeår:

    2005

    Utgitt:

    2005

    Utgave:

    1

    Sider:

    239

    Vekt:

    1260 gr

    Alder:

    Voksen

    Riskafjord kom seilande
    Freke forl.
    9788299562720

    Haugenboks omtale:

    Boka forteller historien om "Riskafjord II" fra starten i 1864 og fram til i dag. I tillegg omhandler boka de øvrige seks ruteskipene som tilhørte rederiet AS Riskafjord fra starten i 1913. Leserne vil også finne lokalhistoriske glimt fra de i alt ni anløpsbryggene selskapet trafikkerte mellom Stava LES MER nger og Hommersåk. LES MINDRE Haugenboks omtale Boka forteller historien om "Riskafjord II" fra starten i 1864 og fram til i dag. I tillegg omhandler boka de øvrige seks ruteskipene som tilhørte rederiet AS Riskafjord fra starten i 1913. Leserne vil også finne lokalhistoriske glimt fra de i alt ni anløpsbryggene selskapet trafikkerte mellom Stavanger og Hommersåk.

    Forlagets omtale:

    I 1864 ble dampskipet "Särö" sjøsatt ved Alex.Kieller verftet (seinere Gøtaverken) i Gøteborg. Etter 19 år som passasjerbåt i svenske farvann, kom båten til Halden i 1883 og ble satt inn i rute til Hvalerøyene og Strømstad under navnet "Olava". I 1927 ble båten solgt til AS Riskafjord i Hommersåk LES MER ved Stavanger og ble satt inn i kombinert melkerute og passasjerrute under navnet "Riskafjord II". I denne trafikken gikk båten helt til 1996. Idag er "Riskafjord II" vernet av Riksantikvaren og har fortsatt base i Hommersåk. Med sine 141 år (2005) er båten landets eldste bevarte passasjerskip som har gått i helårlig rutetrafikk i saltvann. Boka "Riskafjord kom seilande" forteller historien om "Riskafjord II" fra starten i 1864 og fram til idag. I tillegg omhandler boka de øvrige seks ruteskipene som tilhørte rederiet fra starten i 1913. Leserne vil også finne lokalhistoriske glimt fra de i alt ni anløpsbryggene selskapet trafikkerte mellom Stavanger og Hommersåk. Boka er på 256 sider, måler 26 cm x 23 cm og gjennomillustrert med over 300 bilder, tegninger og andre illustrasjoner. Fofatteren, Erik Thoring, har tidligere utgitt "På tur i Stavangers natur" (2000) og "Out and About Stavangers Green Belts" (2001). LES MINDRE Forlagets omtale I 1864 ble dampskipet "Särö" sjøsatt ved Alex.Kieller verftet (seinere Gøtaverken) i Gøteborg. Etter 19 år som passasjerbåt i svenske farvann, kom båten til Halden i 1883 og ble satt inn i rute til Hvalerøyene og Strømstad under navnet "Olava". I 1927 ble båten solgt til AS Riskafjord i Hommersåk ved Stavanger og ble satt inn i kombinert melkerute og passasjerrute under navnet "Riskafjord II". I denne trafikken gikk båten helt til 1996. Idag er "Riskafjord II" vernet av Riksantikvaren og har fortsatt base i Hommersåk. Med sine 141 år (2005) er båten landets eldste bevarte passasjerskip som har gått i helårlig rutetrafikk i saltvann. Boka "Riskafjord kom seilande" forteller historien om "Riskafjord II" fra starten i 1864 og fram til idag. I tillegg omhandler boka de øvrige seks ruteskipene som tilhørte rederiet fra starten i 1913. Leserne vil også finne lokalhistoriske glimt fra de i alt ni anløpsbryggene selskapet trafikkerte mellom Stavanger og Hommersåk. Boka er på 256 sider, måler 26 cm x 23 cm og gjennomillustrert med over 300 bilder, tegninger og andre illustrasjoner. Fofatteren, Erik Thoring, har tidligere utgitt "På tur i Stavangers natur" (2000) og "Out and About Stavangers Green Belts" (2001).

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.