Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fakta Veier til modernisering

    Veier til modernisering

    Veier til modernisering

    Veier til modernisering (veibygging, samferdsel og samfunnsendring i Norge på 1800-tallet)

    Forfatter Pax

    Levering 2-6 dager

    499,-

    ISBN:

    9788253032221

    Forlag:

    Pax

    Trykkeår:

    2009

    Utgitt:

    2009

    Utgave:

    1

    Sider:

    344

    Vekt:

    1700 gr

    Alder:

    Voksen

    Veier til modernisering
    Pax
    9788253032221

    Haugenboks omtale:

    Denne boken handler om veinettets utbygging og funksjon i Norge fra midten av 1800-tallet og fram til den nye veiloven av 1912. I tråd med de endringene og omveltningene som moderniseringen førte med seg, endret også veinettets rolle og betydning seg. De nye veiene virket tilbake på, og forsterket m LES MER oderniseringen. Har litteraturliste og register. LES MINDRE Haugenboks omtale Denne boken handler om veinettets utbygging og funksjon i Norge fra midten av 1800-tallet og fram til den nye veiloven av 1912. I tråd med de endringene og omveltningene som moderniseringen førte med seg, endret også veinettets rolle og betydning seg. De nye veiene virket tilbake på, og forsterket moderniseringen. Har litteraturliste og register.

    Forlagets omtale:

    Veinettets utbygging og funksjon som en del av moderniseringen av norsk samfunnsøkonomi og infrastrukturer i perioden 1850 til 1920. I tråd med de endringer og omveltninger moderniseringen førte med seg, endret også veinettets rolle og betydning seg. Fra om lag 1850 ble det bygd nye veier og broer, LES MER det ble strukket telegraflinjer, den første jernbanestrekningen åpnet i 1854, dampskipsfarten langs kysten og på de store innlandssjøene ekspanderte og det ble bygd nye, steinsatte veier for transport med hest og vognredskap. De første bilene kom i bruk i Norge i 1895-96. Stortingets bevilgninger til investeringer i infrastruktur på samferdselsområdet steg fra 0,5 prosent av BNP i 1865 til 2,5 prosent i 1910. Den overordnede problemstillingen blir å beskrive veietatens plass i moderniseringsprosessen, deriblant ingeniørens stadig større sentral rolle i samfunnsutviklingen. LES MINDRE Forlagets omtale Veinettets utbygging og funksjon som en del av moderniseringen av norsk samfunnsøkonomi og infrastrukturer i perioden 1850 til 1920. I tråd med de endringer og omveltninger moderniseringen førte med seg, endret også veinettets rolle og betydning seg. Fra om lag 1850 ble det bygd nye veier og broer, det ble strukket telegraflinjer, den første jernbanestrekningen åpnet i 1854, dampskipsfarten langs kysten og på de store innlandssjøene ekspanderte og det ble bygd nye, steinsatte veier for transport med hest og vognredskap. De første bilene kom i bruk i Norge i 1895-96. Stortingets bevilgninger til investeringer i infrastruktur på samferdselsområdet steg fra 0,5 prosent av BNP i 1865 til 2,5 prosent i 1910. Den overordnede problemstillingen blir å beskrive veietatens plass i moderniseringsprosessen, deriblant ingeniørens stadig større sentral rolle i samfunnsutviklingen.