Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:

    Haugenbok.no Fagbøker Religion, historie og filosofi Kulturhistorie Den moderne minnesmerkekultens vesen og tilblivelse

    Den moderne minnesmerkekultens vesen og tilblivelse

    Den moderne minnesmerkekultens vesen og tilblivelse

    Den moderne minnesmerkekultens vesen og tilblivelse

    Forfatter Pax

    (Sverre Dahl - Oversetter)

    Pax

    På lager - sendes nå( 1 stk. )

    329,- Nå 288,-

    ISBN:

    9788253038933

    Forlag:

    Pax

    Trykkeår:

    2017

    Utgitt:

    2017

    Utgave:

    1

    Sider:

    112

    Vekt:

    112 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Pax artes (nr. 20)

    Den moderne minnesmerkekultens vesen og tilblivelse
    Pax
    9788253038933

    Forlagets omtale:

    Et av Alois Riegls hovedpoenger er at den kunstneriske smaken forandrer seg. Og at det han kaller kunstverdi til enhver tid er avhengig av betrakterens smak. Riegls kategorisering av kulturminners verdi (historisk verdi, estetisk verdi, representativ verdi og sjeldenhetsverdi osv.) analyseres i LES MER essayet 'Der moderne Denkmalkultus, sein Wesen, seine Entstehung' (1903). Disse ligger til grunn for senere tiders vernekriterier. I kontrast til sin tids kunsthistorikere, fremmet Riegl videre den mulige kulturverdien av alle historiske monumenter. For de er uansett overleverte vitnesbyrd om menneskelig aktivitet. Hans ideer om minnesmerket ble banebrytende, og la grunnlaget for en kulturminnevernets teori og filosofi. I skrifter som 'Stilfragen' (1893) drøfter Riegl formspråkets utvikling. Blant hans viktige verker er også en analyse av folkekunst og husflid: 'Volkskunst, Hausfleiß, und Hausindustrie' (1894). Selv verdsatte han også romersk kunst, uten å se på den som degenerert fra gresk antikk. For første gang foreligger nå hele 'Der moderne Denkmalkultus' i norsk oversettelse. Etterord av dr.ing. Mari Hvattum, professor i arkitekturhistorie ved Arkitekthøgskolen i Oslo (AHO). LES MINDRE Forlagets omtale Et av Alois Riegls hovedpoenger er at den kunstneriske smaken forandrer seg. Og at det han kaller kunstverdi til enhver tid er avhengig av betrakterens smak. Riegls kategorisering av kulturminners verdi (historisk verdi, estetisk verdi, representativ verdi og sjeldenhetsverdi osv.) analyseres i essayet 'Der moderne Denkmalkultus, sein Wesen, seine Entstehung' (1903). Disse ligger til grunn for senere tiders vernekriterier. I kontrast til sin tids kunsthistorikere, fremmet Riegl videre den mulige kulturverdien av alle historiske monumenter. For de er uansett overleverte vitnesbyrd om menneskelig aktivitet. Hans ideer om minnesmerket ble banebrytende, og la grunnlaget for en kulturminnevernets teori og filosofi. I skrifter som 'Stilfragen' (1893) drøfter Riegl formspråkets utvikling. Blant hans viktige verker er også en analyse av folkekunst og husflid: 'Volkskunst, Hausfleiß, und Hausindustrie' (1894). Selv verdsatte han også romersk kunst, uten å se på den som degenerert fra gresk antikk. For første gang foreligger nå hele 'Der moderne Denkmalkultus' i norsk oversettelse. Etterord av dr.ing. Mari Hvattum, professor i arkitekturhistorie ved Arkitekthøgskolen i Oslo (AHO).

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.