Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Estetiske fag Det teatrale oratoriet

Det teatrale oratoriet

Det teatrale oratoriet

Det teatrale oratoriet (Händels verksflora 1707-57, scenografi, dramaturgi, performance)

Forfatter Akademika

På lager - sendes nå ( 1 stk. )

449,-

ISBN:

9788232102822

Forlag:

Akademika

Trykkeår:

2014

Utgitt:

2014

Utgave:

1

Sider:

340

Vekt:

658 gr

Alder:

Voksen

Det teatrale oratoriet
Akademika
9788232102822

Forlagets omtale:

De fleste av Händels oratorier har ufortjent havnet i en musikkhistorisk bakevje, og librettoene har knapt nok vært viet oppmerksomhet fra forskere. Den rådende, bastante opera/oratorium-dikotomien må legges bort for at de tallrike Händel-oratoriene skal komme til heder og verdighet igjen. I denne LES MER boken foretas en tverrestetisk gjennomgang av Händels oratorier og oratorielignende verker. I kreativt dialogisk samspill med vår tids auditive og visuelle estetikk kan disse verkene få en renessanse som levende musikkdramatikk. Det fordrer at librettoenes potensial for scenografi, dramaturgi og performance utnyttes etter intensjonene. Det er særlig disse estetiske sidene ved Händels oratorier som er tema for denne studien. Hans Erik Aarset er professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap ved NTNU. Hans publikasjoner har nedslagspunkter i 1500-, 1600- og 1700-tallets litteratur og kunst, samt i modernistisk og postmodernistisk litteratur (norsk, engelsk og særlig fransk). Av hans utgivelser de senere årene kan nevnes bøkene Smerten, harmen og kunstens smil: Marguerite Duras (2001), Teatralitetens verden. Barokk scenekunst hos Corneille og Molière (2002), Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjonen (sammen med Jon Haarberg og Tone Selboe, 2007), Gjenreiste verdener. Senbarokk musikkdramatikk som tverrestetisk scenekunst: Vivaldi Händel Rameau (2008) og Den franske tragedie. Ni kapitler av en europeisk dramatradisjon 1550 1660 (2010). LES MINDRE Forlagets omtale De fleste av Händels oratorier har ufortjent havnet i en musikkhistorisk bakevje, og librettoene har knapt nok vært viet oppmerksomhet fra forskere. Den rådende, bastante opera/oratorium-dikotomien må legges bort for at de tallrike Händel-oratoriene skal komme til heder og verdighet igjen. I denne boken foretas en tverrestetisk gjennomgang av Händels oratorier og oratorielignende verker. I kreativt dialogisk samspill med vår tids auditive og visuelle estetikk kan disse verkene få en renessanse som levende musikkdramatikk. Det fordrer at librettoenes potensial for scenografi, dramaturgi og performance utnyttes etter intensjonene. Det er særlig disse estetiske sidene ved Händels oratorier som er tema for denne studien. Hans Erik Aarset er professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap ved NTNU. Hans publikasjoner har nedslagspunkter i 1500-, 1600- og 1700-tallets litteratur og kunst, samt i modernistisk og postmodernistisk litteratur (norsk, engelsk og særlig fransk). Av hans utgivelser de senere årene kan nevnes bøkene Smerten, harmen og kunstens smil: Marguerite Duras (2001), Teatralitetens verden. Barokk scenekunst hos Corneille og Molière (2002), Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjonen (sammen med Jon Haarberg og Tone Selboe, 2007), Gjenreiste verdener. Senbarokk musikkdramatikk som tverrestetisk scenekunst: Vivaldi Händel Rameau (2008) og Den franske tragedie. Ni kapitler av en europeisk dramatradisjon 1550 1660 (2010).

Emner: Scenekunst Opera

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.