Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Estetiske fag Musikk Du må vite hva du vil høre!

    Du må vite hva du vil høre!

    Du må vite hva du vil høre!

    Du må vite hva du vil høre! (ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet)

    Forfatter Cantando

    (Solveig Andersen - Illustratør)

    Cantando

    E-bok i salg / nedlastbar / les info først

    220,-

    ISBN:

    9788292494707

    Forlag:

    Cantando

    Trykkeår:

    2016

    Utgitt:

    2016

    Utgave:

    1

    Alder:

    Voksen

    Filformat:

    EPUB

    DRM:

    SDRM

    Du må vite hva du vil høre!
    Cantando
    9788292494707

    Forlagets omtale:

    Du må vite hva du vil høre! Ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet av Reidun Hagenes REIDUN HAGENES ble født i Bergen i 1939. Hun tok musikkpedagogisk utdanning ved Bergen Musikkonservatorium (1976). Etter å ha tatt konservatorieeksamen startet Reidun jentekoret Sagvåg skulekor på LES MER Stord, noe som ble starten på en lang og begivenhetsrik tid som kordirigent. I 1980 ble Stord ungdomskor etablert, og dette jentekoret utviklet seg etter hvert til ett av de beste norske ungdomskorene for like stemmer. Som musikalsk leder er Reidun Hagenes opptatt av at musikken skal utvikle hele mennesket. Hagenes er også opptatt av at korsang utvikler konsentrasjon, trygghet til å stå fram, kreativitet og samarbeidsevne, og har vært en uvurderlig drivkraft i miljøet for barne - og ungdomskor i Norge. Fra forordet For å lykkes i alt pedagogisk og kunstnerisk arbeid, er det en forutsetning at vi, som ledere, er engasjerte i formidlingen. Derfor må korprosjekt og repertoar velges i balanse mellom hva som er bra for de unge og hva jeg, som dirigent, føler jeg kan identifisere meg med. Jeg måtte også finne en balansegang mellom hva jeg visste korsangerne kunne mestre ved oppstart om høsten, og hva jeg kunne forvente av utvikling gjennom koråret. Jeg erfarte raskt at det er nødvendig å legge «listen» litt høyt, men ikke for høyt, for å få musikalsk utvikling og trivsel i koret. Dette er en vanskelig balansegang. Gjennom snart 30 års arbeid med barne- og ungdomskor har jeg erfart at korsang utvikler langt mer enn bare sangstemmen, - faktisk hele mennesket, bl.a.: Pust og kroppsholdning. Konsentrasjon. Evne til langsiktig planlegging. Trygghet til å opptre og stå fram i ulike sammenhenger - ikke bare scenisk. Samarbeidsevne og omtanke for andre. Kreativitet. Bredere kunst- og musikkinteresse innen ulike genre og stilarter. LES MINDRE Forlagets omtale Du må vite hva du vil høre! Ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet av Reidun Hagenes REIDUN HAGENES ble født i Bergen i 1939. Hun tok musikkpedagogisk utdanning ved Bergen Musikkonservatorium (1976). Etter å ha tatt konservatorieeksamen startet Reidun jentekoret Sagvåg skulekor på Stord, noe som ble starten på en lang og begivenhetsrik tid som kordirigent. I 1980 ble Stord ungdomskor etablert, og dette jentekoret utviklet seg etter hvert til ett av de beste norske ungdomskorene for like stemmer. Som musikalsk leder er Reidun Hagenes opptatt av at musikken skal utvikle hele mennesket. Hagenes er også opptatt av at korsang utvikler konsentrasjon, trygghet til å stå fram, kreativitet og samarbeidsevne, og har vært en uvurderlig drivkraft i miljøet for barne - og ungdomskor i Norge. Fra forordet For å lykkes i alt pedagogisk og kunstnerisk arbeid, er det en forutsetning at vi, som ledere, er engasjerte i formidlingen. Derfor må korprosjekt og repertoar velges i balanse mellom hva som er bra for de unge og hva jeg, som dirigent, føler jeg kan identifisere meg med. Jeg måtte også finne en balansegang mellom hva jeg visste korsangerne kunne mestre ved oppstart om høsten, og hva jeg kunne forvente av utvikling gjennom koråret. Jeg erfarte raskt at det er nødvendig å legge «listen» litt høyt, men ikke for høyt, for å få musikalsk utvikling og trivsel i koret. Dette er en vanskelig balansegang. Gjennom snart 30 års arbeid med barne- og ungdomskor har jeg erfart at korsang utvikler langt mer enn bare sangstemmen, - faktisk hele mennesket, bl.a.: Pust og kroppsholdning. Konsentrasjon. Evne til langsiktig planlegging. Trygghet til å opptre og stå fram i ulike sammenhenger - ikke bare scenisk. Samarbeidsevne og omtanke for andre. Kreativitet. Bredere kunst- og musikkinteresse innen ulike genre og stilarter.

    Emner: Kor