Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Religion, historie og filosofi Kunsthistorie Kunstens avslutning

    Kunstens avslutning

    Kunstens avslutning

    Kunstens avslutning

    Forfatter Pax

    (Mari Aarre - Oversetter)

    Pax

    Tomt hos leverandør, ny melding ventes

    299,-

    ISBN:

    9788253028286

    Forlag:

    Pax

    Trykkeår:

    2006

    Utgitt:

    2006

    Utgave:

    1

    Sider:

    235

    Vekt:

    260 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Pax artes (nr. 15)

    Kunstens avslutning
    Pax
    9788253028286

    Haugenboks omtale:

    Etter å ha sett Andy Warhols utstilling av Brillo-esker i et galleri i New York i 1964, meldte dette spørsmålet seg for filosofen Arthur Danto: Hva skiller kunstverk fra vanlige ting? Når man ikke lenger kan se det som gjør kunstverk til kunstverk - hva er det da som gjør det mulig at for eksempel W LES MER arhols Brillo-esker er kunst? Ut fra dette utviklet Danto sin teori om kunstverkets usynlige vesen: "Å se noe som kunst krever noe utover det øyet kan skjelne - et kunstteoretisk tankesett og kunsthistoriske kunnskaper: en kunstverden." I sitt etterord karakteriserer Eva Løveid Mølster Dantos kunstfilosofiske karriere som "en kunstteori i utvikling". Tekstutvalget i denne boken kan sies å representere to faser i denne utviklingen: den første omhandler kunstverkets ontologi eller tinglighet, og dekkes her av artiklene "Kunstverdenen" (1964) og "Alminnelige tings transfigurasjon" (1974). I den andre fasen utvikler Danto en filosofisk kunsthistorie, her uttrykt i artikkelen "Kunstens avslutning" (1984) og essayet "Tre tiår etter kunstens avslutning" (1997). Har liste over illustrasjoner. LES MINDRE Haugenboks omtale Etter å ha sett Andy Warhols utstilling av Brillo-esker i et galleri i New York i 1964, meldte dette spørsmålet seg for filosofen Arthur Danto: Hva skiller kunstverk fra vanlige ting? Når man ikke lenger kan se det som gjør kunstverk til kunstverk - hva er det da som gjør det mulig at for eksempel Warhols Brillo-esker er kunst? Ut fra dette utviklet Danto sin teori om kunstverkets usynlige vesen: "Å se noe som kunst krever noe utover det øyet kan skjelne - et kunstteoretisk tankesett og kunsthistoriske kunnskaper: en kunstverden." I sitt etterord karakteriserer Eva Løveid Mølster Dantos kunstfilosofiske karriere som "en kunstteori i utvikling". Tekstutvalget i denne boken kan sies å representere to faser i denne utviklingen: den første omhandler kunstverkets ontologi eller tinglighet, og dekkes her av artiklene "Kunstverdenen" (1964) og "Alminnelige tings transfigurasjon" (1974). I den andre fasen utvikler Danto en filosofisk kunsthistorie, her uttrykt i artikkelen "Kunstens avslutning" (1984) og essayet "Tre tiår etter kunstens avslutning" (1997). Har liste over illustrasjoner.

    Forlagets omtale:

    Hva gjør et kunstverk til kunst? Et det egenskaper ved selve verket eller sammenhengen det inngår i? Ifølge den amerikanske kunstfilosofen Arthur C. Danto (f. 1924) finnes det ikke lenger noen faste kriterier for hva som skiller kunst fra ikke-kunst. Det interessante er hva som defineres som kunst LES MER når. Dette avgjøres blant annet i det Danto kaller kunstverdenen. Sentralt i hans resonnement er en drøfting av Andy Warhols Brillo-esker, etterligninger av en alminnelig forbruksvare: en kasse med vaskemidler. Warhols valg gjorde Brillo til et ikon i popkunsten. Arthur C. Dantos tanker om forholdet mellom kunst og kontekst har vært banebrytende i moderne kunstteori. Tekstene hans er hyppig brukte referanser, og blir nå for første gang også tilgjengelige på norsk. Danto bidrar stadig med innspill til den kunstteoretiske debatten og er en innflytelsesrik kurator og kunstkritiker. Høsten 2005 gjestet han Norge som ForArt foredragsholder. I "Kunstens avslutning" inngår "Kunstverdenen", "Alminnelige tings tranfigurasjon", "Kunstens avslutning"og "Tre tiår etter kunstens avslutning". LES MINDRE Forlagets omtale Hva gjør et kunstverk til kunst? Et det egenskaper ved selve verket eller sammenhengen det inngår i? Ifølge den amerikanske kunstfilosofen Arthur C. Danto (f. 1924) finnes det ikke lenger noen faste kriterier for hva som skiller kunst fra ikke-kunst. Det interessante er hva som defineres som kunst når. Dette avgjøres blant annet i det Danto kaller kunstverdenen. Sentralt i hans resonnement er en drøfting av Andy Warhols Brillo-esker, etterligninger av en alminnelig forbruksvare: en kasse med vaskemidler. Warhols valg gjorde Brillo til et ikon i popkunsten. Arthur C. Dantos tanker om forholdet mellom kunst og kontekst har vært banebrytende i moderne kunstteori. Tekstene hans er hyppig brukte referanser, og blir nå for første gang også tilgjengelige på norsk. Danto bidrar stadig med innspill til den kunstteoretiske debatten og er en innflytelsesrik kurator og kunstkritiker. Høsten 2005 gjestet han Norge som ForArt foredragsholder. I "Kunstens avslutning" inngår "Kunstverdenen", "Alminnelige tings tranfigurasjon", "Kunstens avslutning"og "Tre tiår etter kunstens avslutning".

    Emner: Kunst Filosofi