Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Estetiske fag Musikk Musikk og mysterium

    Musikk og mysterium

    Musikk og mysterium

    Musikk og mysterium (fjorten essay om grensesprengende musikalsk erfaring)

    Levering 2-6 dager

    329,-

    ISBN:

    9788202241544

    Forlag:

    Cappelen akademisk

    Trykkeår:

    2007

    Utgitt:

    2004

    Utgave:

    1

    Sider:

    211

    Vekt:

    410 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Nynorsk

    Musikk og mysterium
    Cappelen akademisk
    9788202241544

    Haugenboks omtale:

    Boka handler om musikkerfaring og essayene tar for seg lytting og estetisk erfaring, Bruckner, Bach, Mahler, Stravinskij, Schönberg og musikkopplevelser i lys av religiøs tro. Boka er skrevet for bruk i undervisning i musikkestetikk i høgere musikkutdanning, og for et musikkinteressert publikum. Med LES MER litteraturlister og opplysninger om forfatterne. LES MINDRE Haugenboks omtale Boka handler om musikkerfaring og essayene tar for seg lytting og estetisk erfaring, Bruckner, Bach, Mahler, Stravinskij, Schönberg og musikkopplevelser i lys av religiøs tro. Boka er skrevet for bruk i undervisning i musikkestetikk i høgere musikkutdanning, og for et musikkinteressert publikum. Med litteraturlister og opplysninger om forfatterne.

    Forlagets omtale:

    Dype og sterke musikkopplevelser betyr svært mye for mange av oss. Vi opplever at musikk kan formidle innsikt, følelsesmessig støtte, styrke og mening. Musikk kan åpne for grensesprengende erfaring og gi glimt av det mysteriøse. I forhold til slike opplevelser virker mye av dagens musikkdebatt og LES MER musikkvitenskap tafatt, reduksjonistisk og fortapt i utenomsnakk. En moderne musikktenkning må, ifølge denne bokens forfattere, ta slike personlige erfaringer på alvor. Musikk og mysterium handler derfor om musikkerfaringens gåtefulle karakter. Erfaringen stiller oss overfor noe som er større enn oss selv. Hva er dette noe som taler til oss? Er det ensbetydende med religiøs erfaring? Er det tvert imot noe vi selv legger inn i musikken? Eller er det en rent estetisk dimensjon som blir til gjennom kunstverket? Peker musikken likevel ut over seg selv? Forfatterne presenterer personlig fargede essays om lytting og estetisk erfaring, om Bruckners mørke mysterium, om hvordan Bach var mulig, om Mahler, Stravinskij, Schönberg, russisk kirkesang, og om musikkopplevelse i lys av religiøs tro. Fem profilerte, norske samtidskomponister diskuterer musikkens tilblivelse. I tillegg bidrar filosofen Arne Johan Vetlesen og dikteren Gro Dahle med essay om erfaring og lesning. Boken er skrevet både for bruk i undervisning i musikkestetikk i høyere musikkutdanning og for et musikkinteressert publikum. LES MINDRE Forlagets omtale Dype og sterke musikkopplevelser betyr svært mye for mange av oss. Vi opplever at musikk kan formidle innsikt, følelsesmessig støtte, styrke og mening. Musikk kan åpne for grensesprengende erfaring og gi glimt av det mysteriøse. I forhold til slike opplevelser virker mye av dagens musikkdebatt og musikkvitenskap tafatt, reduksjonistisk og fortapt i utenomsnakk. En moderne musikktenkning må, ifølge denne bokens forfattere, ta slike personlige erfaringer på alvor. Musikk og mysterium handler derfor om musikkerfaringens gåtefulle karakter. Erfaringen stiller oss overfor noe som er større enn oss selv. Hva er dette noe som taler til oss? Er det ensbetydende med religiøs erfaring? Er det tvert imot noe vi selv legger inn i musikken? Eller er det en rent estetisk dimensjon som blir til gjennom kunstverket? Peker musikken likevel ut over seg selv? Forfatterne presenterer personlig fargede essays om lytting og estetisk erfaring, om Bruckners mørke mysterium, om hvordan Bach var mulig, om Mahler, Stravinskij, Schönberg, russisk kirkesang, og om musikkopplevelse i lys av religiøs tro. Fem profilerte, norske samtidskomponister diskuterer musikkens tilblivelse. I tillegg bidrar filosofen Arne Johan Vetlesen og dikteren Gro Dahle med essay om erfaring og lesning. Boken er skrevet både for bruk i undervisning i musikkestetikk i høyere musikkutdanning og for et musikkinteressert publikum.

    Emner: Musikk