Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Religion, historie og filosofi Kunsthistorie Sannheten i maleriet

    Sannheten i maleriet

    Sannheten i maleriet

    Sannheten i maleriet (restitusjoner av sannheten i skonummer)

    Forfatter Pax

    (Ragnar Braastad Myklebust - Oversetter)

    Pax

    Levering 2-6 dager

    299,-

    ISBN:

    9788253026985

    Forlag:

    Pax

    Trykkeår:

    2008

    Utgitt:

    2004

    Utgave:

    1

    Sider:

    272

    Vekt:

    248 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Pax artes (nr. 13)

    Sannheten i maleriet
    Pax
    9788253026985

    Haugenboks omtale:

    Boken er det avsluttende kapitlet i La vérté en peinture (Sannheten i maleriet) fra 1978. Forfatterens filosofiske "polylog" er en dekonstruktiv lesning av Heideggers Kunstverkets opprinnelse. Med utgangspunkt i et Cézanne-sitat drøftes spørsmålet om kunstverkets, og kunsthistorikerens, forhold til LES MER sannhet og virkelighet. LES MINDRE Haugenboks omtale Boken er det avsluttende kapitlet i La vérté en peinture (Sannheten i maleriet) fra 1978. Forfatterens filosofiske "polylog" er en dekonstruktiv lesning av Heideggers Kunstverkets opprinnelse. Med utgangspunkt i et Cézanne-sitat drøftes spørsmålet om kunstverkets, og kunsthistorikerens, forhold til sannhet og virkelighet.

    Forlagets omtale:

    Filosofen Derrida har flere steder skrevet om kunst og kunsterfaring. I denne boken tar han for seg Heideggers Kunstens opprinnelse, den første utgivelsen i ARTES-serien, og ulike tolkninger av denne teksten. Ikke minst får den radikale, amerikanske kunsthistorikeren Meyer Shapiro sitt pass LES MER påskrevet i friske og frekke vendinger. Men også bondelivsdyrkeren Hamsun (som Heidegger var opptatt av, og siterte) opptrer i den lekne analysen. Derrida lager en dekonstruktiv nærlesning av Heidegger, og kritiserer Schapiro for å ha feillest hovedmotivet, dvs. van Goghs såkalte bondesko. For hvis sko er det egentlig? Er de .bare. noen tilfeldige sko, eller noen helt bestemte sko! Er de van Goghs egne, eller selve den undertrykte bondeklassens sko? Og hvilket av van Goghs mange malerier av slitte sko med løse lisser dreier Heideggers tekst seg egentlig om? Derridas dialog om Heideggers tekst blir slik både et eksempel på en kunsthistorisk diskurs og på dekonstruksjonen som filosofisk og litterær metode. Her handler det altså om hva vi ser når vi ser et bilde, og om hvilken tenkning som styrer tolkningen. Det valgte essayet er det avsluttende kapitlet i La vérité en peinture (1978). Tittelen er et sitat fra Cézanne. Utgis med et etterord av filosof Espen Hammer LES MINDRE Forlagets omtale Filosofen Derrida har flere steder skrevet om kunst og kunsterfaring. I denne boken tar han for seg Heideggers Kunstens opprinnelse, den første utgivelsen i ARTES-serien, og ulike tolkninger av denne teksten. Ikke minst får den radikale, amerikanske kunsthistorikeren Meyer Shapiro sitt pass påskrevet i friske og frekke vendinger. Men også bondelivsdyrkeren Hamsun (som Heidegger var opptatt av, og siterte) opptrer i den lekne analysen. Derrida lager en dekonstruktiv nærlesning av Heidegger, og kritiserer Schapiro for å ha feillest hovedmotivet, dvs. van Goghs såkalte bondesko. For hvis sko er det egentlig? Er de .bare. noen tilfeldige sko, eller noen helt bestemte sko! Er de van Goghs egne, eller selve den undertrykte bondeklassens sko? Og hvilket av van Goghs mange malerier av slitte sko med løse lisser dreier Heideggers tekst seg egentlig om? Derridas dialog om Heideggers tekst blir slik både et eksempel på en kunsthistorisk diskurs og på dekonstruksjonen som filosofisk og litterær metode. Her handler det altså om hva vi ser når vi ser et bilde, og om hvilken tenkning som styrer tolkningen. Det valgte essayet er det avsluttende kapitlet i La vérité en peinture (1978). Tittelen er et sitat fra Cézanne. Utgis med et etterord av filosof Espen Hammer

    Emner: Kunst