Tomt hos leverandør, ny melding ventes

1

351

2162 gr

Wilse
    Forlaget Press
    9788232800377

I 2015 er det 150 år siden Anders Beer Wilse ble født. For første gang er hans fantastiske norgesbilder samlet i en egen bok. Wilse. Mitt Norge er et stykke norgeshistorie i bilder, formidlet gjennom fotografier han tok fra 1892 til 1945. Ingen annen norsk fotograf har bidratt sterkere til å LES MER prege vårt bilde av det Norge som vokste frem i første halvdel av det 20. århundret. Han er nasjonsbyggeren i norsk fotografi. Fotografens dokumentasjon av Norge er samtidig blitt grunnmotiver i den norske selvforståelsen. Bokens kapitler er fordelt på ulike temaer som vinterlandet, barnas århundre, kraftutbygging, byfotografier, Bergensbanen m.m., og bringer oss tett på Wilses ulike fotograferingsmåter, som øyeblikksfotografi, illustrerende sjangerfotografi m.m. - nye motivvalg og ideer om et fortellende og personlig fotografi som skapte nye bilder av Norge. Boken er resultatet av et unikt samarbeid mellom de ulike Wilse-eierne, med Norsk Folkemuseum, Nasjonalbiblioteket og Teknisk Museum i spissen. Viljen til å benytte jubileet til løfte frem Norges mest betydningsfulle fotografiske arv til nye generasjoner, har gjort det mulig å produsere en praktbok som viser Norge slik Wilse så det, slik at vi alle får se dem: de beste bildene av Norge. LES MINDRE Forlagets omtale I 2015 er det 150 år siden Anders Beer Wilse ble født. For første gang er hans fantastiske norgesbilder samlet i en egen bok. Wilse. Mitt Norge er et stykke norgeshistorie i bilder, formidlet gjennom fotografier han tok fra 1892 til 1945. Ingen annen norsk fotograf har bidratt sterkere til å prege vårt bilde av det Norge som vokste frem i første halvdel av det 20. århundret. Han er nasjonsbyggeren i norsk fotografi. Fotografens dokumentasjon av Norge er samtidig blitt grunnmotiver i den norske selvforståelsen. Bokens kapitler er fordelt på ulike temaer som vinterlandet, barnas århundre, kraftutbygging, byfotografier, Bergensbanen m.m., og bringer oss tett på Wilses ulike fotograferingsmåter, som øyeblikksfotografi, illustrerende sjangerfotografi m.m. - nye motivvalg og ideer om et fortellende og personlig fotografi som skapte nye bilder av Norge. Boken er resultatet av et unikt samarbeid mellom de ulike Wilse-eierne, med Norsk Folkemuseum, Nasjonalbiblioteket og Teknisk Museum i spissen. Viljen til å benytte jubileet til løfte frem Norges mest betydningsfulle fotografiske arv til nye generasjoner, har gjort det mulig å produsere en praktbok som viser Norge slik Wilse så det, slik at vi alle får se dem: de beste bildene av Norge.