Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Skjønnlitteratur Romaner Duer i gresset

    Duer i gresset

    Duer i gresset

    Duer i gresset

    Forfatter Bokvennen

    (Sverre Dahl - Oversetter)

    Bokvennen

    Levering 2-6 dager

    328,-

    ISBN:

    9788274881433

    Forlag:

    Bokvennen

    Trykkeår:

    2005

    Utgitt:

    2005

    Utgave:

    1

    Sider:

    185

    Vekt:

    390 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Etterkrigs-trilogi

    Duer i gresset
    Bokvennen
    9788274881433

    Haugenboks omtale:

    München, 1949. I en by og et land som fortsatt er sterkt preget av nazitida; i et økonomisk, politisk og emosjonelt vakum; møtes en håndfull skjebner. Frykten for en ny krig har ført til handlingslammelse, både okkupasjonsmakten og befolkningen kjenner usikkerheten og den nylig gjennomlevde katastro LES MER fen på kroppen. I denne byen, som befinner seg i ruiner på mer enn et plan, er det ikke mennesket som behersker tingene, men omvendt. Blant pantelånere og prostituerte, skuespillere og medisinere, amerikanske soldater og tyske krigsenker skal en ny generasjon finne sin plass. Å befinne seg i bruddet, i spenningsfeltet, skal vise seg å få fatale følger for nettopp dem som ikke kunne lastes for ulykken. Boka er den første i en trilogi, de andre to bøkene er Das Treibhaus (1953) og Der Tod im Rom (1954). LES MINDRE Haugenboks omtale München, 1949. I en by og et land som fortsatt er sterkt preget av nazitida; i et økonomisk, politisk og emosjonelt vakum; møtes en håndfull skjebner. Frykten for en ny krig har ført til handlingslammelse, både okkupasjonsmakten og befolkningen kjenner usikkerheten og den nylig gjennomlevde katastrofen på kroppen. I denne byen, som befinner seg i ruiner på mer enn et plan, er det ikke mennesket som behersker tingene, men omvendt. Blant pantelånere og prostituerte, skuespillere og medisinere, amerikanske soldater og tyske krigsenker skal en ny generasjon finne sin plass. Å befinne seg i bruddet, i spenningsfeltet, skal vise seg å få fatale følger for nettopp dem som ikke kunne lastes for ulykken. Boka er den første i en trilogi, de andre to bøkene er Das Treibhaus (1953) og Der Tod im Rom (1954).

    Forlagets omtale:

    "Spenning, konflikt, man levde i spenningsfeltet, østlig verden, vestlig verden, man levde i skjøten, kanskje på bruddstedet, tiden var kostbar, den var et pusterom på slagmarken, og man hadde ikke fått pusten ordentlig tilbake ..." München 1949. Ennå sterkt preget av nazitiden - i et økonomisk, LES MER politisk og emosjonelt vakuum - møtes en håndfull skjebner. Frykten for en ny krig har ført til handlingslammelse; både okkupasjonsmakten og befolkningen kjenner usikkerheten og den nylig gjennomlevde katastrofen på kroppen. I denne byen, som befinner seg i ruiner på mer enn ett plan, er det ikke mennesket som behersker tingene, men omvendt. Og blant pantelånere og prostituerte, skuespillere og medisinere, amerikanske soldater og tyske krigsenker skal en ny generasjon finne sin plass. Å befinne seg i bruddet, i spenningsfeltet, skal vise seg å få fatale følger for nettopp dem som ikke kunne lastes for ulykken. Den tyske forfatteren Wolfgang Koeppens (1906-96) modernistisk-inspirerte og montasjepregede gjennombrudds-roman fra 1951 plasserer ham i fremste rekke blant de tyske etterkrigsforfatterne. Med sin radikale form og polemiske anklage skulle han dessuten bli et forbilde for ettertidens forfattere. Boken vakte oppsikt, ikke bare for sitt sterke og provoserende innhold, men også for sine stilistiske grep i form av utstrakt bruk av indre monologer, filmklipp- og montasjeteknikk. Koeppen tilhører en generasjon forfattere som satte en voldsom energi inn på å fornye tysk litteratur etter nazitidens ødeleggelser. Her gjaldt det å gripe en ny tid og fjerne seg fra fortidens litterære temaer, men også å gi den nye litteraturen en ny form, et nytt språk. Hans suggestive, modulerende og engasjerende prosa plasserer ham blant de mest kjente navnene fra denne generasjonen, som nobelprisvinnerne Henrich Böll og Günter Grass - og som Wolfgang Borchert, Siegfried Lenz, Alfred Andersch, Martin Walser m.fl. Med Sverre Dahls oversettelse av Duer i gresset utkommer Wolfgang Koeppen for første gang på norsk. LES MINDRE Forlagets omtale "Spenning, konflikt, man levde i spenningsfeltet, østlig verden, vestlig verden, man levde i skjøten, kanskje på bruddstedet, tiden var kostbar, den var et pusterom på slagmarken, og man hadde ikke fått pusten ordentlig tilbake ..." München 1949. Ennå sterkt preget av nazitiden - i et økonomisk, politisk og emosjonelt vakuum - møtes en håndfull skjebner. Frykten for en ny krig har ført til handlingslammelse; både okkupasjonsmakten og befolkningen kjenner usikkerheten og den nylig gjennomlevde katastrofen på kroppen. I denne byen, som befinner seg i ruiner på mer enn ett plan, er det ikke mennesket som behersker tingene, men omvendt. Og blant pantelånere og prostituerte, skuespillere og medisinere, amerikanske soldater og tyske krigsenker skal en ny generasjon finne sin plass. Å befinne seg i bruddet, i spenningsfeltet, skal vise seg å få fatale følger for nettopp dem som ikke kunne lastes for ulykken. Den tyske forfatteren Wolfgang Koeppens (1906-96) modernistisk-inspirerte og montasjepregede gjennombrudds-roman fra 1951 plasserer ham i fremste rekke blant de tyske etterkrigsforfatterne. Med sin radikale form og polemiske anklage skulle han dessuten bli et forbilde for ettertidens forfattere. Boken vakte oppsikt, ikke bare for sitt sterke og provoserende innhold, men også for sine stilistiske grep i form av utstrakt bruk av indre monologer, filmklipp- og montasjeteknikk. Koeppen tilhører en generasjon forfattere som satte en voldsom energi inn på å fornye tysk litteratur etter nazitidens ødeleggelser. Her gjaldt det å gripe en ny tid og fjerne seg fra fortidens litterære temaer, men også å gi den nye litteraturen en ny form, et nytt språk. Hans suggestive, modulerende og engasjerende prosa plasserer ham blant de mest kjente navnene fra denne generasjonen, som nobelprisvinnerne Henrich Böll og Günter Grass - og som Wolfgang Borchert, Siegfried Lenz, Alfred Andersch, Martin Walser m.fl. Med Sverre Dahls oversettelse av Duer i gresset utkommer Wolfgang Koeppen for første gang på norsk.

    Emner: Krig og fred