Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Skjønnlitteratur Noveller, lyrikk og drama Roseromanen

Roseromanen

Roseromanen

Roseromanen

Forfatter Aschehoug

(Helge Nordahl - Oversetter)

Aschehoug

( - Utgiver)

Aschehoug

( - Utgiver)

Aschehoug

E-bok i salg / nedlastbar / les info først

149,-

ISBN:

9788203359736

Forlag:

Aschehoug

Trykkeår:

2015

Utgitt:

2015

Utgave:

1

Alder:

Voksen

Filformat:

EPUB

DRM:

SDRM

Serie:

Thorleif Dahls kulturbibliotek

Roseromanen
Aschehoug
9788203359736

Forlagets omtale:

Roseromanen er et av de ytterst få verk som er skrevet av to forfattere, og det med 40 års mellomrom. Den som unnfanget ideen og skrev den første del, var Guillaume de Lorris. Han skrev de første 4028 vers av «Roseromanen» omkring år 1230-1235, bare 23 år gammel, men døde kort etter. Jean de Meun LES MER skrev så siste del omkring 1275. Lorris' og Meuns verk er et av de mest fascinerende diktverk fra den franske middelalder, lest, kjent, elsket og dyrket til alle tider. Det har store episke og lyriske kvaliteter. Det som særlig gjør verket til et tidstypisk verk, er dets allegoriske karakter. Allegorien var en yndet genre i middelalderlitteraturen. Det erpersonifikasjonen som er allegoriens fremste karakteristikum, og det er de abstrakte begreper som personifiseres til handlende personer. Allegoriens siktepunkt er å belære leserne eller tilhørerne. Allegorien er en didaktisk, eller om man vil, en pedagogisk genre. Guillaume gjør i sin innledning klart rede for at Roseromanen vil formidle en elskovskunst, dvs. at den vil belære oss om kjærlighetens forunderlige vesen. Verket situeres således i den viktige Ovid-tradisjonen, som hadde en gjennomgripende innflytelse i middelalderen. Verket begynner med at at dikteren kommer til kjærlighetens have hvor han finner og beskriver ti fryktinngytende kvinneportretter som er plassert på muren rundt haven. De heter: Hat, Svik, Ondskap, Begjær, Gjerrighet, Misunnelse, Sorg, Alderdom, Hykleri og Fattigdom. Senere i verket introduseres en rekke mer gledevekkende, allegoriske personer, som Lediggang, Fest, Glede, Ungdom, Skjønnhet, Fornuft, Høviskhet og Rikdom. Hele verket arter seg således som en blanding av allegoriske portretter og allegorisk drama, hvor de grunnleggende krefter i kjærlighetens spill virker med som virkelige personer. LES MINDRE Forlagets omtale Roseromanen er et av de ytterst få verk som er skrevet av to forfattere, og det med 40 års mellomrom. Den som unnfanget ideen og skrev den første del, var Guillaume de Lorris. Han skrev de første 4028 vers av «Roseromanen» omkring år 1230-1235, bare 23 år gammel, men døde kort etter. Jean de Meun skrev så siste del omkring 1275. Lorris' og Meuns verk er et av de mest fascinerende diktverk fra den franske middelalder, lest, kjent, elsket og dyrket til alle tider. Det har store episke og lyriske kvaliteter. Det som særlig gjør verket til et tidstypisk verk, er dets allegoriske karakter. Allegorien var en yndet genre i middelalderlitteraturen. Det erpersonifikasjonen som er allegoriens fremste karakteristikum, og det er de abstrakte begreper som personifiseres til handlende personer. Allegoriens siktepunkt er å belære leserne eller tilhørerne. Allegorien er en didaktisk, eller om man vil, en pedagogisk genre. Guillaume gjør i sin innledning klart rede for at Roseromanen vil formidle en elskovskunst, dvs. at den vil belære oss om kjærlighetens forunderlige vesen. Verket situeres således i den viktige Ovid-tradisjonen, som hadde en gjennomgripende innflytelse i middelalderen. Verket begynner med at at dikteren kommer til kjærlighetens have hvor han finner og beskriver ti fryktinngytende kvinneportretter som er plassert på muren rundt haven. De heter: Hat, Svik, Ondskap, Begjær, Gjerrighet, Misunnelse, Sorg, Alderdom, Hykleri og Fattigdom. Senere i verket introduseres en rekke mer gledevekkende, allegoriske personer, som Lediggang, Fest, Glede, Ungdom, Skjønnhet, Fornuft, Høviskhet og Rikdom. Hele verket arter seg således som en blanding av allegoriske portretter og allegorisk drama, hvor de grunnleggende krefter i kjærlighetens spill virker med som virkelige personer.

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.