Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Skjønnlitteratur Noveller, lyrikk og drama Uten film i kameraet

    Uten film i kameraet

    Uten film i kameraet

    Uten film i kameraet

    Forfatter Cappelen Damm

    Levering 2-6 dager

    299,-

    ISBN:

    9788202335052

    Forlag:

    Cappelen Damm

    Trykkeår:

    2010

    Utgitt:

    2010

    Utgave:

    1

    Sider:

    93

    Vekt:

    275 gr

    Alder:

    Voksen

    Uten film i kameraet
    Cappelen Damm
    9788202335052

    Haugenboks omtale:

    Hvert dikt i denne samlingen skildrer et fotografi. Fotografiene er både fra anerkjente kunstnere, amatører og forfatterens indre bilder. Haugenboks omtale Hvert dikt i denne samlingen skildrer et fotografi. Fotografiene er både fra anerkjente kunstnere, amatører og forfatterens indre bilder.

    Forlagets omtale:

    Hvert dikt i denne boka skildrer et fotografi; ofte fra en anerkjent kunstner, men like gjerne amatørbilder. Ofte er de henta fra hukommelsen, men hvor pålitelig er den? Poetens blikk går tett på bildene, hun skildrer sanselig og direkte og lar oss ane forholdene mellom det som er synlig og det som LES MER er skjult. Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge fins følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk. Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget som utelukkende dokumenterte de fattiges liv, Karl Blossfeldt med bilder av stilisert natur, Margrethe Mather som brukte fotografiet til å snu om på sitt liv og et bilde som kjæresten hennes Edvard Weston tok; hos Dorothea Lange som brukte fotografiet til å kjempe de fattige landarbeidernes sak, revolusjonære Tina Modotti som tok overjordisk vakre bilder, kroatiske Dora Maar som med blanda følelser fotograferte barn, Bill Brandt og Robert Doisneau som brukte livet på å vandre og vise dybden i det vanlige og krigens sår. Andrej Tarkovskjis polaroidbilder som ligner ikonmalerier er med, det fins eksempel fra mafiafotografen Letizia Battaglias "arkiv av blod" og Martine Francks innadvendte, dramatiske bilder. Den tyske samtidsfotografen Frank Eydner er representert med ett bilde, det er også nestoren i amerikan... LES MINDRE Forlagets omtale Hvert dikt i denne boka skildrer et fotografi; ofte fra en anerkjent kunstner, men like gjerne amatørbilder. Ofte er de henta fra hukommelsen, men hvor pålitelig er den? Poetens blikk går tett på bildene, hun skildrer sanselig og direkte og lar oss ane forholdene mellom det som er synlig og det som er skjult. Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge fins følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk. Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget som utelukkende dokumenterte de fattiges liv, Karl Blossfeldt med bilder av stilisert natur, Margrethe Mather som brukte fotografiet til å snu om på sitt liv og et bilde som kjæresten hennes Edvard Weston tok; hos Dorothea Lange som brukte fotografiet til å kjempe de fattige landarbeidernes sak, revolusjonære Tina Modotti som tok overjordisk vakre bilder, kroatiske Dora Maar som med blanda følelser fotograferte barn, Bill Brandt og Robert Doisneau som brukte livet på å vandre og vise dybden i det vanlige og krigens sår. Andrej Tarkovskjis polaroidbilder som ligner ikonmalerier er med, det fins eksempel fra mafiafotografen Letizia Battaglias "arkiv av blod" og Martine Francks innadvendte, dramatiske bilder. Den tyske samtidsfotografen Frank Eydner er representert med ett bilde, det er også nestoren i amerikan...

    Emner: Foto