En del mennesker har opplevd å bli ekskludert fra det vanlige utdanningssystemet. I etterkrigstidas Norge ble enkelte elever klassifiserte som for lavtstående til å ha nytte av skolegang. Elever fra øyer og småsteder, by som land, fra for eksempel Finnmark fylke, ble sendt sørover på store sentralinstitusjoner som Emma Hjorts Hjem og Klæbu Pleiehjem. Her vokste de opp, her ble de voksne, og noen av dem vendte aldri tilbake til sine hjemplasser. Andre igjen ble sendt fra institusjon til institusjon, helt til de som gamle endte opp i nok en institusjon i det fylket de kom fra. Vi får del i historiene til tre av dem som opplevde sin oppvekst som en av .de ekskluderte.. Deres livshistorier er fortalt av dem selv . til forfatteren. Boka handler om en ganske nær skolehistorie, men før integreringen og inkluderingens tidsalder. Vi møter Ole, Per og Hans som tilhører den generasjonen der IQ-testing, diagnoser og kategoriseringer avgjorde hvilken utdanning og skolegang barn og unge fikk. Boka gir også innblikk i det metodologiske arbeidet som ligger til grunn for å intervjue voksne som tidligere er blitt klassifisert som .psykisk utviklingshemmede.. Den kan i tillegg framstå som et innlegg i debatten om klassifiseringens makt.
Les mer
Boka handler om ekskludering i skolen og inneholder intervjuer med personer som gjennom liver har blitt klassifisert som psykisk utviklingshemmede. De deler sine erfaringer og opplevelser fra oppvekst, opplæring og skole. Boka gir samtidig innblikk i hvilke metoder som ligger til grunn for slike intervjuer.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788273891211
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Eureka forl.
Serie
Eureka forskningsserie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
117

Forfatter