I samfunnskunnskap skal elevene lære å tenke kritisk og perspektivrikt om ulike samfunnsspørsmål. Det er nedfelt i læreplanen. Dette må lærebøkene stimulere til gjennom å gi ulike perspektiver og kritiske innfallsvinkler. I denne boken spørres det om lærebøkene i samfunnskunnskap for ungdomsskolen gjør dette. Hvilke samfunnsbilder formidler lærebøkene? Viser de at det kan være ulike perspektiver og forståelser av samfunnsforholdene? Stiller de kritiske spørsmål, og gir de elevene et utgangspunkt for selv å stille kritiske spørsmål? Klargjør de at det i et demokrati er mulig å påvirke politiske, sosiale, økonomiske forhold? Eller gir de endimensjonale bilder der det bare er én måte å forstå samfunnet på og ingen kritiske innvendinger? Boken diskuterer også hvordan man kan problematisere forskjellige samfunnsforhold. Den er derfor et utgangspunkt for en mer kritisk og problematiserende undervisning i skolens samfunnskunnskap. Boken er skrevet både på bokmål og nynorsk. Kjetil Børhaug er førsteamanuensis ved universitetet i Bergen. Jonas Christophersen er førstelektor ved Høgskolen i Bergen.
Les mer
I denne boka stilles det spørsmålstegn ved om lærebokene i samfunnskunnskap for ungdomsskolen gir elevene nok ulike perspektiver og kritiske innfallsvinkler. Den diskuterer også hvordan man kan problematisere ulike samfunnsforhold. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245012255
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
397 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
208