Samtaler foregår mellom voksne og barn det meste av den tiden de tilbringer sammen. Samtaler er viktige for å lære om både omverdenen og om eget språk. Men dette er så selvfølgelig at førskolelærere kanskje ikke tenker på at de daglige samtalene i barnehagen er viktige læringsarenaer. Forfatterne av denne boka retter derfor oppmerksomheten mot hvordan barn tilegner seg kunnskaper og språk gjennom samtaler med de voksne og andre barn i barnehagen. Samtalene som presenteres i de ulike kapitlene i boka er både de spontane hverdagssamtalene og de samtalene som førskolelærere har forhåndsbestemte intensjoner med. Selve begrepet samtale innebærer et fellesskap mellom mennesker som taler sammen, og i denne boka vektlegges det at barn hører språk, bruker språk og utvikler ny innsikt og forståelse ved at de deler synspunkter om temaene de snakker om. Slik er også samtalen en viktig del av barns dannelsesprosesser. Boka retter seg mot førskolelærerstudenter i bachelor- og masterutdanning og mot ansatte i barnehagen. Bokas redaktører og de øvrige bidragsyterne er alle tilknyttet Høgskolen i Vestfold.
Les mer
Forfatterene ser på hvordan barnehagebarn tilegner seg språk og kunnskaper gjennom å samtale med andre barn og voksne. Boka er rettet mot førskolelærerstudenter i bachelor- og masterutdanning og mot ansatte i barnehagen. Har litteraturlister.
Les mer
«En viktig bok som bidrar til forskningsbasert kunnskap om læring og læringsbegrepet innenfor rammen av vår egen barnehagetradisjon. [...] Temaene i prosjektet egner seg godt til kortere artikler og til forelesninger for ansatte i barnehagen, på den måten kan innholdet nå mange flere enn studentene - hvilket jeg håper den gjør.» Ann Ingjerd Kanestrøm, Første steg 4/2011
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202341862
Publisert
2011
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
447 gr
Høyde
241 mm
Bredde
169 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
234