Å bidra til barnets moralske dannelsesprosess er en kompleks og omfattende oppgave for førskolelærere og andre ansatte i barnehagen. Forfatteren viser hvordan barnet gjennom lek lærer å forstå andre og lærer noe om hvordan andre ter seg. Dette er en møysommelig og omfattende prosess og medfører ofte konfrontasjoner og konflikter som må håndteres der og da. Rannveig Aas Olsbu tar for seg teoristoff omkring temaet og presenterer en rekke eksempelfortellinger. Hun har et fenomenologisk perspektiv og har nærmet seg barnets livserfaringer ved å være til stede under barns lek i barnehagen. Boka tar opp barns etikk, de verdier og normer som barn gir uttrykk for, og som kan utfordre samspillet mellom barn og mellom barn og voksne. Denne boka er et viktig bidrag til fagområdet etikk, religion og filosofi, og henvender seg både til førskolelærerstudenter og ansatte i barnehagene. Rannveig Aas Olsbu arbeider som prest i Den norske kirke. Hun har mange års erfaring fra barnehage, der hun har drevet med undervisningsarbeid og arbeidet som førskolelærer og spesialpedagog.
Les mer
Boken tar opp barns etikk, de verdier og normer som barn gir uttrykk for, og som kan utfordre samspillet mellom barn og mellom barn og voksne. Forfatteren viser hvordan barn gjennom lek lærer å forstå andre og lærer noe om hvordan andre ter seg. Hun tar for seg teori omkring temaet og presenterer en rekke eksempelfortellinger. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245002034
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
360 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
186