Etterspør voksne barns tanker? «Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver» vektlegger barns undring og tenkning i en rekke sammenhenger, ikke minst hva barns rett til medvirkning angår. Likevel er barns undring lite omtalt i barnehagesammenheng. Denne boka trekker frem barns tanker om livet og drøfter hvorfor det er viktig å fokusere på barns undring og livstolkning i barnehagen. Forfatteren setter fokus på den barnlige undringens manifestasjoner og innhold, og på undringens betydning for barns tilværelse og dannelsesprosesser. I boka drøftes hvordan voksne kan komme det undrende barnet i møte og bidra til å utvikle filosofiske praksiser og undringsfylte miljøer i barnehagen. Forfatteren tar til orde for en nærhetsetisk tenkning, der barnets eksistens og barns og voksnes sameksistens har en sentral plass. Barns undring retter seg primært mot studenter i barnehagelærerutdanningen samt mot barnehagelærere. Hilde Merete Amundsen er høgskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim og stipendiat ved NTNU. Hun er opprinnelig førskolelærer og har arbeidet mange år i barnehage. Amundsens forskningsinteresse er pedagogisk filosofi. Hun har tidligere publisert artikler og bokkapitler knyttet til feltet, blant annet Den filosofiske praksis i møte med barn rom for undring, dialog og ettertanke (2008), Dannelsens topologi (2011) og Danning til livet et fortolkende prosjekt (2013).
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245009088
Publisert
2013
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
412 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
212