Boken handler om pedagogisk dokumentasjon som verktøy for læring og omdanning. Basert på banebrytende forskning presenteres nye tanker om læring i barnehagen med vekt på fysiske gjenstanders og artefakters kraft og rolle. Med utgangspunkt i teorier fra feministen Karen Barad og filosofene Gilles Deleuze og Félix Guattari gir boken eksempler på hvordan blyant, papir, leire og konstruksjonsmaterialer kan tolkes som aktive, handlende aktører og dermed utfordrer motsetninger som teori praksis og sinn kropp. Boken gir praktiske eksempler på intra-aktiv pedagogikk. Noen eksempler: Nabolaget utforskes gjennom tegninger og konstruksjoner på gulvet. Matematiske sammenhenger utforskes ved bruk av dans, musikk og egen kropp. Barn og voksne bruker pedagogisk dokumentasjon til å forstå sin egen læring og kritisere dominerende tenkning og praksis. Hillevi Lenz Taguchi er dosent og universitetslektor ved Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Les mer
Denne boken handler om pedagogisk dokumentasjon som verktøy for læring og omdanning. Forfatteren presenterer tanker om læring i barnehagen som innbefatter gjenstander som for eksempel blyant, papir, leire og konstruksjonsmaterialer. Boken gir praktiske eksempler på intra-aktiv pedagogikk og belyser metodologiske læringsstrategier. Med litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245009514
Publisert
2010
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
397 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
40 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
205

Oversetter