- Hva er demokratisk medborgerskap, og hvordan kan begrepet forstås i en pedagogisk sammenheng? - Hvordan kan opplæringen i skolen tilrettelegges for at den kan bidra til å styrke elevenes demokratiske kompetanse og forberede dem til å delta som aktive demokratiske medborgere i samfunnet? Denne boken undersøker nettopp disse spørsmålene. Utgangspunktet for boken er en undersøkelse av Kunnskapsløftet og de politiske ambisjonene samfunnet har formulert for skolen som en demokratisk opplæringsinstitusjon. Teksten tar utgangspunkt både i teoretiske tilnærminger til demokratiet og i praktiske forslag til opplæring som skal fremme demokratisk medborgerskap. Forfatteren diskuterer også forholdet mellom skole og demokrati og hvordan formålsparagrafens intensjoner kan realiseres gjennom opplæringen. Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis ved Det teologiske menighetsfakultet. Boken er en bearbeidet og utvidet versjon av forfatterens PhD-avhandling i pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Les mer
Boka ser blant annet på hva demokratisk medborgerskap er, og hvordan begrepet kan forstås. Den inneholder også teoretiske og praktiske forslag til opplæring som skal fremme demokratisk medborgerskap. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245010657
Publisert
2011
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
313 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
157