Interessen for filosofi i skoler og barnehager er stadig økende, en utvikling som åpner for refleksjoner rundt nye former for læring. Dette er bakgrunnen for Dialog og danning, en artikkelsamling som setter søkelyset på det filosofiske grunnlaget for kunnskap og læring. Artiklene tar opp ulike temaer omkring kunnskap og danning: Hvordan forstår vi kunnskap? Hvordan kan vi oppnå kunnskap? Hvordan oppfatter vi den som skal lære, og hva er danningens mål? En filosofisk innfallsvinkel til dialog og danning inviterer også til betraktninger om hvilke betingelser som må være til stede for å skape tillitsfulle, trygge og utviklende læringssituasjoner. Forfatterne søker ikke å komme med endelige svar, men å stimulere til refleksjon over hva slags dialog vi fører med barn og unge, hva slags verdier og hvilken innsikt vi formidler til dem, og hvilke danningsideer som ligger bak.
Les mer
1. utgave 2006

Produktdetaljer

ISBN
9788230402405
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Scandinavian Academic Press
Vekt
210 gr
Høyde
211 mm
Bredde
135 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
145