Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet utgis i anledning av at professor Thor Ola Engen ved Høgskolen i Hedmark fyller 70 år i januar 2015. «Dobbeltkvalifisering» dreier seg om at opplæringen i barnehage og skole skal legge grunnlag for at barn og unge med utgangspunkt i sin egen kulturelle, etniske og språklige bakgrunn kan utvikle seg til selvstendige og myndige deltakere i samfunnet. «Kultur», «utdanning» og «identitet» er uløselig knyttet til hverandre: Uten kulturell forankring virker ikke utdanning identitetsbyggende. Tas det ikke hensyn til barnas og elevenes identitet, blir kulturformidlingen forgjeves. Og en utdanning som ignorerer kultur og identitet, når aldri sine kunnskaps-, ferdighets- eller holdningsmål. Artiklene i boka er på ulik måte inspirert av Engens pedagogiske tenkning og bruker den aktivt og viderefører den inn i nye forskningsprosjekter og i møte med nye forskningsfelt. Boka henvender seg til forskere lærerutdannere, lærere, studenter og andre som interesserer seg for flerkulturelle forandringsprosesser i utdanning. Redaktørene er i likhet med de fleste artikkelforfatterne tilknyttet Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap ved Høgskolen i Hedmark. Stephen Dobson er professor i pedagogikk, Lars Anders Kulbrandstad professor i norsk, Sigrun Sand dosent i pedagogikk og Thor-André Skrefsrud førsteamanuensis i pedagogikk.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788232103133
Publisert
2015
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
440 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
226