Å være en person for alle er rektors lodd og privilegium. Elever, foreldre og ansatte i skolen skal ha tillit til at rektor er der for alle, ikke minst i saker der elever opplever seg krenket. Til grunn for boka ligger dette, og følgende to erkjennelser: Mennesker - barn, ungdom, voksne, foreldre, lærere og rektorer - vil godt, ønsker godt og forsøker å handle i tråd med dette. Konflikter, krenkelser og mobbing kan forebygges, stanses og løses. Mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer er ikke tilstrekkelig - vi leser fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever noe eller noen i skolen som krenkende. Skolemiljøsakene må altså løses bedre enn det som er tilfellet i dag. Forfatterne peker med denne boka nettopp på hvorfor sakene er vanskelige, og hvordan rektor kan løse dem, til fordel for de involverte. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i arbeidet. Boka er tiltenkt ledere i skolen og alle andre som engasjerer seg i elevenes psykososiale miljø. Den er skrevet med utgangspunkt i tre roller: mobbeombud, rektor og rådgiver i skolenes støtteapparat.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202482169
Publisert
2015
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
248 gr
Høyde
210 mm
Bredde
150 mm
Dybde
8 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
142

Illustratør