Fortellingene om skolen er mange. De rommer observasjoner av en svunnen tid, gamle dannelsesidealer og et klassedelt samfunn. Eller de inngår på forunderlig vis i en fellesarv på tvers av generasjonene: opplevelsen av å lære noe nytt, friminuttets kortvarige lykke eller ulykke, en forgudet «frøken», en skremmende lærer. Skolen som institusjon har selvsagt forandret karakter underveis, både fysisk og innholdsmessig. Den har blitt mer demokratisk, mer inkluderende, med fastere rammer om læreplaner og differensierte krav til så vel undervisning som prestasjoner. Mye av det som karakteriserte skolen «i gamle dager», virker svært fremmed i dag. Denne boken bygger først og fremst på minneoppgaver fra eldre (nedtegnet i 1964, 1981 og 1996), og trekker linjene fra 1750 til 1950. Ørnulf Hodne gir en bred framstilling av skolen slik den fungerte og ble opplevd. Vi får høre om kallsbevisste lærere og uforglemmelige skoletimer, med nærbilder av de enkelte fagene, opplevelser på skoleveien og i friminuttene, festdager og utflukter, vennskap og forelskelser - men også om udugelige og partiske lærere, dårlige læringsmiljøer, brutal mobbing og ydmykende straffemetoder.
Les mer
Boka bygger på tre minneinnsamlinger fra eldre i 1964, 1981 og 1996, og gir ei framstilling av hvordan skolen fungerte og blei opplevd fra 1750 til 1950. Vi får blant annet høre om opplevelser i friminuttene, lærere av det gode og det dårlige slaget, samt vennskap og forelskelser. Har stedsregister.
Les mer
"Leseren vil kunne bla seg gjennom Ørnulf Hodnes innholdsrike og rikt illustrerte bok og glede seg over skoleminner som blir presentert på en lettfattelig og innbydende måte." Ole Kallelid, Stavanger Aftenblad
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202302160
Publisert
2010
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm
Vekt
1070 gr
Høyde
252 mm
Bredde
211 mm
Dybde
22 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
270

Forfatter