Franchise er en utbredt måte å drive forretningsvirksomhet på, og blir brukt i alle områder av næringslivet for å effektivisere distribusjon av virksomhetens kjerneprodukter eller tjenester. Franchise som metode er gjennomgripende for bedriften, og er like mye en måte å organisere bedriften på som en metode for distribusjon og salg. Denne boken viser hvordan franchise som organisasjonsform skaper verdier for franchisegiver, franchisetaker og kunde. Boken forklarer hvordan man skaper et franchisekonsept, og hvordan man utvikler de ulike delene av franchisesystemet: franchiseavtalen, franchisepakken og den lokale enheten. Den viser muligheter og problemstillinger som franchisegiver og franchisetaker må forholde seg til. Et franchisesamarbeid er et samarbeid mellom selvstendige parter. Gjennom samarbeidet skal de legge grunnlaget for at kunden oppsøker virksomheten gang etter gang. Boken legger grunnlaget for å forstå de prosessene som danner basisen i all franchise. Børge Nilssen har arbeidet med franchise siden 1972 gjennom etableringen av Norges Franchise Forening og som styremedlem og styreleder. Han har bred erfaring fra varehandelen gjennom sitt arbeid med butikkutvikling og etablering i Narvesen, Joh. Johannson og Hewlett-Packard. Han startet Effectum Franchise Consulting i 1987 og har arbeidet med de fleste av Norges 300 franchisesystemer.
Les mer
Boken viser hvordan franchise er et sett av metoder for å utvikle moderne forretningsdrift. Med utgangspunkt i en modell for franchisesystemer forklarer forfatteren hvordan man med basis i en lokal virksomhet utvikler, vedlikeholder og videreutvikler franchisesystemer. Franchise blir satt inn i en norsk sammenheng, og det gis eksempler på utvikling av norske franchisesystemer. Med litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245004519
Publisert
2008
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
371 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
192

Forfatter