I denne boka har fagfolk fra alle skolefagene, med utgangspunkt i forskning og erfaring, skrevet om hvordan arbeidet med å utvikle de fem grunnleggende ferdighetene hos elevene kan legges opp. Grunnleggende ferdigheter som begrep kom inn i skolen med Læreplaner for Kunnskapsløftet (LK06). Begrepet kan virke uklart, siden vi tradisjonelt har tenkt på den første lese-, skrive- og regneopplæringen når vi har snakket om det grunnleggende i opplæringen. Kunnskapsløftet bruker begrepet om ferdigheter som er grunnleggende for læring og utvikling i alle fag og på alle nivåer i det 13-årige skoleløpet. De grunnleggende ferdighetene muntlig bruk av språket, skriving, lesing, regning og bruk av digitale verktøy er skrevet inn i alle fagplanene og nedfelt i kompetansemålene. Gode grunnleggende ferdigheter i alle fag er avgjørende for at en skal klare seg godt i skole-, arbeids- og samfunnsliv. Innenfor alle fag og områder er det spesielle arbeidsmåter og begreper, ord og sjangrer, også kalt diskurser, som en må forstå og mestre for å kunne lære innenfor fagområdene. Lærere med god faglig kompetanse er de som best kan undervise elevene i fagenes arbeidsmåter og diskurser. Boka er således skrevet for studier i de fleste fag i lærerutdanningen, både grunn- og videreutdanning. Praktiserende lærere vil også finne mye nyttig stoff i boka.
Les mer
Bokens bidragsytere tar utgangspunkt i de fem grunnleggende ferdighetene slik begrepet er brukt i kunnskapsløftet. Her har fagfolk fra alle skolefagene, samt drama og filosofi, skrevet om hvordan arbeidet med å utvikle disse ferdighetene hos elevene kan legges opp. Boken kan brukes i de fleste fag i lærerutdanningen, og egner seg også for praktiserende lærere. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215013886
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
570 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
279