I dag er det, både faglig og politisk, slått fast at barnehagebarns egne meninger skal lyttes til. Samtidig er det et sterkt krav fra mange hold om at det barna gjør i barnehagen, skal dokumenteres på forskjellige måter. Forfatteren av denne boken stiller spørsmålet om barn blir lyttet til når så mye av deres liv blir dokumentert. På grunn av den teknologiske utviklingen har vi i dag svært mange måter å dokumentere barns liv på. Foreldre følger sine små barns liv med kamera ustanselig, slik at de ikke skal gå glipp av et eneste viktig øyeblikk. Også i barnehagen har det blitt et ideal at barnas liv og utvikling skal dokumenteres bredt. Dette kan det være gode pedagogiske grunner til, men det kan også bli for mye, for hyppig og for ukritisk bruk av de mange ulike dokumentasjonsformene. Forfatteren av denne boken stiller dessuten spørsmålet om vi kanskje glemmer idealet om barns medvirkning når vi hele tiden, på ulike måter, dokumenterer hverdagslivet deres i barnehagen. For har ikke også barn rett på en privat sfære, et sted bare å være seg selv? Blir barn spurt om de ønsker å bli tatt bilder av, filmet, sitert og registrert?
Les mer
I denne boken tar forfatteren opp debatten om forholdet mellom dokumentasjon og barns medvirkning i barnehagen. Hun mener at det er mange gode grunner til at det i dag dokumenteres mye i barnehagene, men det kan også bli for mye, for hyppig og for ukritisk bruk av ulike dokumentasjonsformer. Forfatteren stiller spørsmål rundt hvilke konsekvenser det kan ha for barna å delta uten å bli hørt, barns rett på en privat sfære, og hvorvidt barn burde bli spurt om de ønsker å bli tatt bilder av, filmet, sitert og registrert. Med litteraturliste.
Les mer
"Forfatteren ønsker med denne boka å sette i gang refleksjoner hos leseren. Boka gir meg lyst til å diskutere og reflektere videre i forhold til de mange problemstillingene som reises. Den egner seg godt som utgangspunkt for diskusjoner for eksempel på personalmøter i barnehagen." Line Seim Mahler, Pedagogisk bokorm, 4/2009
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202278298
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
210 gr
Høyde
210 mm
Bredde
150 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
139

Forfatter