Inkluderende forskning er én av flere metoder for å bidra til kunnskapsutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming. Denne boka presenterer erfaringer fra ulike forskningsprosjekt i samarbeid med personer med utviklingshemming gjennomført de siste årene. En rekke forskere fra flere universiteter og høyskoler har bidratt. Her beskrives konkrete metoder for hvordan man kan oppnå reell medvirkning i forskningens ulike faser, og suksessfaktorer og mulige utfordringer drøftes. Relevante teoretiske perspektiver drøftes sammen med dilemmaer knyttet til denne typen forskning. Det at personer med utviklingshemming selv deltar i forskingen, gir dem en unik mulighet for påvirkning av tjenestetilbud og eget liv. Boka beskriver hvordan det kan legges til rette for økt innflytelse og deltakelse, noe som er overførbart til miljøterapeutisk arbeid. Forfatternes ønske er å inspirere til mer inkluderende forskning som metode i kunnskapsutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming. May Østby er førstelektor i vernepleie og arbeider ved Høgskolen i Østfold, med en bistilling ved Høgskolen i Molde. Marit Haugenes er førstelektor i vernepleie og arbeider ved Nord universitet. De øvrige bidragsyterne presenteres i boken.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215031293
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
542 gr
Høyde
241 mm
Bredde
169 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
250

Illustratør