Hovedformålet med boka er å gi barnehagepersonale, førskolelærerstudenter og andre studenter på høgskole- og universitetsnivå som er opptatt av førskolebarn, et innblikk i hvordan man i barnehagen kan oppdage, kartlegge og iverksette tiltak overfor barn som ofte blir avvist og ignorert av sine jevnaldrende. For å få til dette må man både fokusere på barnet og på barnets omgivelser i barnehagen, da andre barn og voksne i stor grad er med på å påvirke barnets atferd. Bokas tema belyses fra ulike teoretiske perspektiver. Sentralt står teori om lek, avvisning og ignorering og kanskje aller viktigst: teori om hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som før har blitt avvist og ignorert, til å bli inkludert i leken. For å få til dette er lekegrupper med 2-3 andre barn og en voksen den metoden som blir beskrevet. Lekegruppene blir satt sammen og tiltakene satt i verk på bakgrunn av kartlegging som er gjort på forhånd. De er skreddersydd det enkelte barnet og dets barnehagekontekst og følger ikke en ferdiglaget mal. Den voksnes oppgave i lekegruppen blir å observere barnet og gi det tilpasset støtte mens leken og samhandlingen pågår.
Les mer
Boken er basert på forfatterens doktoravhandling fra 2010. Den tar opp temaet barn som blir avvist og ignorert fra lek, og spørsmål knyttet til hvordan man kan hjelpe disse barna. Forfatteren presenterer hovedpunktene fra sin avhandling på en måte som kan være nyttig for dem som arbeider eller skal arbeide med førskolebarn, og gir både teorikunnskap og metodiske tips. Boken egner seg for barnehagepersonale, ansatte i PP-tjenesten og barne- og ungdomspsykiatrien, samt førskolelærerstudenter og studenter in pedagogikk og spesialpedagogikk. Har litteraturliste.
Les mer
«... en grundig og meget lærerik bok om barn som av forskjellige årsaker blir utestengt i lek [...] Jeg anbefaler boken til alle som brenner for dette temaet. Er du student, nybegynner i barnehageverdenen eller har allerede lang fartstid der, så vil denne boken enten lære deg noe nytt eller hjelpe deg å systematisere kunnskap du allerede har.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202322304
Publisert
2010
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
362 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
183