I mange år har mobbing i skolen fått stor oppmerksomhet. Likevel, tross mobbeforskning og antimobbeprogrammer, avtar ikke problemet. I denne boka anbefaler Jostein Alberti-Espenes skolene å legge vekkantimobbeprogrammene og i stedet satse på den eksisterende pedagogiskekompetansen i skolene. Alberti-Espenes lanserer krenkelsesom et mer hensiktsmessig begrep for å forstå konflikter i skolen, fordi dette begrepetivaretar elevenes egen opplevelse og gjør det enklere å forstå det sosialesamspillet og de verktøyene som fremmer og hemmer konflikter. Forfatteren viserat denne innfallsvinkelen gir rom for effektiv forebygging og håndtering. Forfatteren argumenterer også for at en krenkelsestilnærminger mer i overensstemmelse med opplæringslovens kapittel 9A enn det detradisjonelle antimobbeprogrammene er. Bokahenvender seg først og fremst til lærere og studenter i lærerutdanning. Medsine gode eksempler er boka også svært nyttig for studenter
Les mer
I boka lanserer forfatteren krenkelse som et mer hensiktsmessig begrep for å forstå konflikter i skolen enn bruken av de tradisjonelle antimobbeprogrammene. Han viser hvordan denne innfallsvinkelen gir rom for effektiv forebygging og håndtering, og argumenterer også for at krenkelsestilnærmingen er mer i overensstemmelse med opplæringslovens kapittel 9A enn det antimobbeprogrammene er. Boka er i første rekke beregnet på lærere og lærerstudenter. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205419049
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
318 gr
Høyde
220 mm
Bredde
153 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
192