Kroppen i lek og læring tar for seg barns kroppslige lek og relaterer den til sirkussjangeren. Forfatterne viser hvordan sirkuslek kan brukes som et pedagogisk verktøy i skole og barnehage, og inspirerer til nye måter å utfordre barns fysiske lek på. I tverrfaglig prosjektarbeid er sirkus en egnet ramme for å ivareta barns egen lekekultur og kroppslige væremåte. Bokens første del drøfter ulike teorier om kropp og barns kroppslige og estetiske uttrykk i lek. Den andre delen er en praktisk gjennomgang av ulike øvelser og aktiviteter. Boken gir også inspirasjon til oppbygging av ulike sirkusnumre og hvordan en kan lage og bruke enkelt utstyr i denne sammenheng, og forfatterne gir eksempler på hvordan ulike fag kan trekkes inn i et slikt tverrfaglig prosjekt. De viser også hvordan førskolelærere og lærere kan jobbe pedagogisk med imp-lementering av den nye rammeplanen for barnehagen og skolens kunnskapsløft. Maybritt Jensen og Heid Osnes er begge høgskolelektorer ved Høgskolen i Oslo, avdeling for førskolelærerutdanning. Jensen underviser i drama, og Osnes underviser i fysisk fostring.
Les mer
I denne boken diskuterer forfatterne barns kroppslige væremåte i lek og læring og relaterer dette til sirkus. De viser hvordan en helhetlig forståelse av barn og læring kan ivareta barns kroppslighet gjennom arbeid med sirkus, og hvordan sirkus kan være utgangspunkt for tverrfaglig prosjektarbeid. Boken inneholder også en praktisk del som viser konkrete eksempler på sirkusaktiviteter med barn og unge. Med forslag til utstyr, rekvisitter, musikk, hjemmelaget utstyr og kostymer. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245005202
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
464 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
220