Denne boken er et viktig bidrag til diskusjonen om kunnskap i skolen. Her drøftes skolens rolle i utviklingen av kunnskap i det senmoderne samfunnet. Tradisjonelt har denne diskusjonen vært forbeholdt filosofiens domene, og fremdeles er antikkens kunnskapsforståelse grunnleggende når kunnskap og ulike kunnskapsformer diskuteres. Det gjenspeiler seg også i noen av denne bokens artikler, men her blir antikkens kunnskapsforståelse satt inn i en pedagogisk ramme. Kunnskap er samtidig et kjernebegrep i forståelsen av vår egen samtid, ikke minst når det gjelder fremveksten av en digital mediekultur og de utfordringene denne utviklingen stiller skolen overfor. I boken har flere fagpersoner bidratt til å belyse og problematisere kunnskapsbegrepet ut fra forskjellige perspektiver. Den enkelte forfatter har vinklet sin artikkel ut fra sitt faglige ståsted, men innenfor rammen .kunnskap i skolen.. Resultatet har blitt et spennende og variert utgangspunkt som vi håper vil stimulere til en videre pedagogisk diskurs om kunnskap i skolen. Redaktørene Sylvi Stenersen Hovdenak og Ola Erstad er professorer i pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Begge leder forskergruppen .TransAction . learning, knowing and identity in the information society. ved samme fakultet.
Les mer
Denne boken inneholder artikler om kunnskap i skolen skrevet av fagpersoner fra ulike fagområder som har belyst temaet ut fra forskjellige perspektiver. Her drøftes blant annet skolens rolle i utviklingen av kunnskap i det senmoderne samfunnet. Med litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251925044
Publisert
2010
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
428 gr
Høyde
239 mm
Bredde
169 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
222