Kredittkassens kunstsamling er dobbelt så stor som samlingen til Museet for samtidskunst. Da Storebrand flyttet inn i nytt bygg i 1998, var innkjøpsbudsjettet til kunst om lag ti ganger større enn Nasjonalgalleriets årlige innkjøpsbudsjett. Vi ser konturene av et kulturelt rustningskappløp. Kunstsamling har gitt næringslivet enda en konkurransearena. Ved siden av profitt og markedsandeler står nå kampen også om kulturen. Men hvorfor samler store bedrifter på kunst, og hvordan gjør de det? Kunstsamling i regi av foretak som Kreditkassen, Hydro og Storebrand kan forstås som bærebjelker for en omfattende kommunikasjonsstrategi. Internasjonalt brukes uttrykket corporate collecting om de store foretakenes virksomhet som kunstsamlere. Denne boken handler om hvordan corporate collecting tar stadig større plass i både kunstlivet og næringslivet. Boken er et nybrottsarbeid på et område som tidligere ikke er behandlet i norsk faglitteratur, og bare i liten grad i internasjonal litteratur. Boken anbefales til studenter og forskere i kunst- og kulturfag og til alle som arbeider med kunst, kultur og kommunikasjon i privat og offentlig sektor. Johan Fredrik Urnes er cand.philol. fra Institutt for medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har vært museumspedagog ved Rogaland kunstmuseum i en årrekke og høgskolelektor i mediefag og kunst- og kulturformidling ved Høgskolen i Stavanger.
Les mer
Boken handler om hvordan corporate collecting tar stadig større plass i både kunstlivet og næringslivet. Internasjonalt brukes uttrykket corporate collecting om de store foretakenes virksomhet som kunstsamlere. Kunstsamling har gitt næringslivet enda en konkurransearena; ved siden av profitt og markedsandeler står nå også kampen om kulturen. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276747874
Publisert
2001
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
290 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
165