Kunsten å påvirke er en antologi med retoriske tekster fra Holberg til vår tid, med hovedvekt på nyere tekster. Boken er motivert av at læreplanen i norsk etter Kunnskapsløftet vektlegger retorikk, muntlig og skriftlig, og boka er ment å tjene som et supplement til norskverkene i videregående skole på dette temaet. Tekstene er valgt slik at eleven skal oppleve tydelige retoriske grep og få trening i å identifisere og kommentere de retoriske virkemidlene. I innledningen får elevene en kort gjennomgang av noen av de viktigste begrepene i retorikken, og de blir presentert for en enkel modell for retorisk analyse. Innledningen har også en kortfattet framstilling av norsk muntlig retorikks historie. Forfatteren viser her hvordan samfunnsutviklingen, men særlig den moderne kommunikasjonsteknologien har virket inn på talekunstens vilkår. Halvparten av tekstutvalget er muntlige tekster - med eksempler fra Eidsvoll, 1814 til Oslo, 22. juli 2011. Den skriftlige delen presenterer et bredt spekter av tekstsjangrer fra Holbergs "Fruentimmers Selskap er Rekreation" til blogginnlegg, kronikker og litteraturanmeldelser fra vår tid.
Les mer
Boka inneholder et utvalg retoriske tekster fra Ludvig Holberg til i dag, med hovedvekt på nyere tekster. Tekstene har også oppgaver. Boka er ment som et supplement til norskverk i den videregående skolen
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202372477
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm
Vekt
508 gr
Høyde
297 mm
Bredde
186 mm
Dybde
14 mm
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
150

Forfatter