Det er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet. Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som: hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesser entreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse hvordan arbeide med lytting i klasserommet hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole. Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk Norunn Askeland er professor i norsk Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245022278
Publisert
2017
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Vigmostad & Bjørke AS
Vekt
677 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
21 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
314