Hvorfor oppfattes noen arbeidsoppgaver og yrker som «kvinnejobber», «mannsjobber» og «innvandrerjobber»? Hva betyr det egentlig når studenter opplever etnisitet som en barriere i noen profesjoner, mens det blir ansett som en fordel for å lykkes i andre? Kan etniske minoriteters inntog i kjønnstradisjonelle yrker bidra til å kaste lys over det at det norske arbeidsmarkedet er blitt mindre kjønnssegregert? Denne boken handler om 36 mennesker som har valgt typisk kvinne- eller mannsdominerte utdanninger. Første gang vi møter dem er de fremdeles studenter. Den andre gangen har de fullført sin høgskoleutdanning og befinner seg i arbeidslivet. Men selv med en formell utdanning vurderer studentene sine muligheter på arbeidsmarkedet svært ulikt. Et argument som fremmes i boken, er at slike forskjeller handler om mer enn formell kompetanse. Det handler også om de subtile og skjulte barrierene og mulighetene i arbeidsmarkedet; nemlig det å beherske de uformelle kompetanseformene. Det å ikke lykkes med å innfri en uuttalt standard, kan føre til marginalisering og en følelse av diskriminering uten at den som havner utenfor helt klarer å sette fingeren på det som skjer. Julia Orupabo utforsker i boken Kvinnejobber, mannsjobber og innvandrerjobber forholdet mellom kulturelle stereotypier om kompetanse på den ene siden, og utdannings- og karriereaspirasjoner hos unge voksne på den andre siden. Boken gir kvalitativ innsikt i mekanismene som bidrar til at ellers like studenter plasserer seg ulikt i arbeidsmarkedet etter endte studier.
Les mer
«Bedre enn de fleste makter hun å vise - i prosessens detaljerte forløp - hvordan aktørenes fortolkninger og strategier er informert av og samtidig (re)-produserer de strukturelle rammeverkene. [...] et grundig og godt stykke sosiologisk arbeid som bidrar med ny forståelse av arbeidsmarkedenes prosesser. [..] Resultatet er et mer nyansert forsvar for teoriene om segmenterte arbeidsmarkeder, og dermed også for en analyse av arbeidslivet som en arena for sosial ulikhet og sosial urettferdighet.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202499525
Publisert
2016
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
255 gr
Høyde
210 mm
Bredde
148 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
170

Forfatter