Læreprosesser i pedagogisk entreprenørskap er en oppfølging av Røe Ødegårds bok Framtiden på timeplanen - Pedagogisk Entreprenørskap, som kom ut i 2000. Her ble pedagogisk entreprenørskap vektlagt som måter å tenke og handle på i skolen som fremmer evne til å takle omstillinger og finne seg til rette i en uforutsigbar verden. I Læreprosesser i pedagogisk entreprenørskap fokuserer forfatteren på didaktikken som preger pedagogisk entreprenørskap. Læreprosessene er det sentrale temaet, her beskrives hvilke faktorer som særpreger en entreprenøriell tilnærming til læring. For å legge grunnlag for læring og relevant kvalifisering av en generasjon som må takle flere og stadig hyppigere omstillinger i arbeidsliv ogprivatliv, må læreprosessene romme mange aspekt - det handler om et utvidet læringsbegrep. Lærerens egne læreprosesser vil i dette perspektivet være svært sentrale. Læreren har mange ulike roller - forfatteren beskriver dette i en begrepsramme hun kaller «dilemmapedagogen». Det må utvikles en mer aktuell ungdomsdidaktikk for å skape grunnlag for lysten til å lære mer, ellers vil begrepet «livslang læring» kun forbli et honnørord. Refleksjon knyttet til de utvidete læreprosessene som preger filosofien i pedagogisk entreprenørskap, kan for lærere i hele skoleverket være et konstruktivt bidrag til forståelse og motivasjon i arbeidet med å utvikle en mer aktuell ungdomsdidaktikk.
Les mer
Forfatteren fokuserer i denne boka på didaktikken som preger pedagogisk entreprenørskap. Læreprosessene er det sentrale temaet, og her beskrives hvilke faktorer som særpreger en entreprenøriell tilnærming til læring. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276345414
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforl.
Vekt
315 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
160