Hvordan opplever lærerstudentene selv møtet mellom teori og praksis i lærerutdanninga? Lærerstudentene utvikler og tilegner seg ulike typer kunnskap: forskningsbasert kunnskap, praksisfeltets erfaringskunnskap og kunnskap basert på egne erfaringer. Aktiviteter på to læringsarenaer skal gjensidig utfordre, støtte, styrke og utdype hverandre. - Hvordan skal samspillet mellom teori og praksis være, skal teorien belyse praksis, eller er det omvendt? - Hvordan opplever lærerstudentene prosessene de tar del i? - Hva vil det egentlig si å reflektere over egne erfaringer? - Hva fremmer lærerstudentenes læring? Dette er noen av spørsmålene som blir diskutert og belyst i boka. Målet er å bidra til økt kunnskap om hvordan lærerstudentene tar ansvar for egen læringsprosess. Leseren får innblikk i lærerstudentenes egne tanker og tilnærmingsmåter på veien mot en profesjonell lærerrolle. Boka er først og fremst skrevet for lærerutdannere på begge læringsarenaer: praksislærere, rektorer og andre ansatte i praksisskoler, og faglærere. Spesielt nyttig vil boka være for lærere som skal utdanne seg til praksislærere. Lærerstudentene selv vil også ha stor nytte av boka. Både Vivi Nilssen og Torunn Klemp er førsteamanuenser i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215022840
Publisert
2014
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
390 gr
Høyde
225 mm
Bredde
151 mm
Dybde
22 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
232