Lærerutdanner i matematikk - mange forventninger gir et dypere innblikk i hva det innebærer å være lærerutdanner i matematikk, og hvilken posisjon matematikklæreren har i samfunnet. Forfatteren diskuterer faget opp mot studentenes, skolens og samfunnets forventninger: Hva vil det si å være student for å bli matematikklærer? Hva innebærer det å være lærerutdanner i matematikk? Hvilke forventinger har nyutdannede matematikklærere til skolehverdagen? Hvilke forventninger har skolen og samfunnet til matematikklæreren og matematikklærerutdanningen? Boka er delt inn i tre deler, og den første delen tar opp forskjellige roller knyttet til lærerutdanning og matematikkfaget i grunnskolelærerutdanningene. Del to ser på forventninger til lærerutdanneres forsknings- og utviklingsarbeid, og i del tre fokuseres det på samfunnets forventninger til matematikken og matematikk i lærerutdanningen. Det er mange som har forventninger til matematikken i skolen og til dem som underviser i matematikk. Det stilles forventninger både til studentene, til rammene for grunnskolelærer- og masterutdanningene knyttet til matematikkdidaktikk, til institusjoner som tilbyr utdanningene, og til dem som arbeider med matematikk i lærerutdanning. Forventningene forplikter og utfordrer, og de krever oppmerksomhet og konsentrasjon. Målet med boka er å stimulere til ettertanke og diskusjon knyttet til matematikk i skolen og lærerutdanning. Boka retter seg særlig mot studenter på masterutdanningsnivå, og undervisere og studenter i grunnskolelærerutdanningen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202445164
Publisert
2014
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
418 gr
Høyde
238 mm
Bredde
168 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
214

Forfatter