Ledelse i skolen handler både om hvordan rektor skal lede kollegiet og hvordan læreren skal lede klassen. Del 1 i boka handler om skoleledelse og består av tre kapitler om hvordan ledelse i skolen kan bidra til læring for alle i skolen. Bokas del 2 handler om klasseledelse og presenterer fire kapitler som beskriver ulike situasjoner og settinger i skolen der klasse- og læringsledelse utspiller seg. Bokas del 3 handler om læring i skolen og består av et kapittel om hvordan erfaringer i skolen kan bli omformet til organisatorisk kunnskap. Eksemplene er fra undervisningsprosesser i ungdomsskole og videregående skole, men temaene som blir tatt opp, og situasjonene som blir beskrevet, kan også knyttes til andre nivåer. Kapitlene i boka kan dermed bli lest og benyttet som tankeredskap for alle som engasjerer seg i ledelse av undervisning og læring og forskning knyttet til dette temaet. Bokas innhold er derfor relevant for forskere, lærerutdannere, lærerstudenter og ledere og lærere i skolen. Boka redaktør er professor May Britt Postholm ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Øvrige bidragsytere Anne Berit Emstad, Gunnar Engvik, Turid I. Ertsås, Kjell Atle Halvorsen, Eirik J. Irgens og Klara Lillevik Rokkones, alle NTNU.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215023625
Publisert
2014
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
334 gr
Høyde
225 mm
Bredde
149 mm
Dybde
27 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
186