Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring?
Les mer
Denne boken tar for seg lesekompetanse hos tospråklige elever. I denne sammenhengen er forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk særlig vektlagt. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (norsk) på tredje og femte klassetrinn. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788273891174
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Eureka forl.
Serie
Eureka forskningsserie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
263

Forfatter