Litteraturundervisning er en selvfølgelig del av norskfaget. Denne boka handler om litteraturarbeid, både det individuelle lesearbeidet til hver enkelt elev og det arbeidet elever og lærere gjør i fellesskap med å åpne tekster. Arbeidets mål og fagets kjerne er å forstå litterære tekster, og for å oppnå dyp forståelse må elevene lære å bruke egne erfaringer og assosiasjoner på en faglig relevant måte, med læreren som veileder. Forfatterne diskuterer prinsipper for et slikt litteraturarbeid og modellerer hvordan det kan foregå gjennom et rikt utvalg eksempler. Boka betoner gleden elevene kan oppleve når de bruker og mestrer fagets arbeidsmåter. Boka er aktuell for studenter i norsk i lærerutdanningene og lærere i etterutdanning.
Les mer
Gjennom å trykke (meir eller mindre?) autentiske margnotat får lesarane eit blikk inn i det som elles ikkje er synleg i litteraturundervisninga: lærarens ustrukturerte førebuing og tenking med penn i hand. Dette eit særs godt forsøk på å gjere eksplisitt det mange litteraturlærarar kan og gjer, men ikkje alltid seier eller viser til elevane og studentane sine. Hallvard Kjelen, Norsklæreren 3/2017
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202318536
Publisert
2017
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
526 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
248