Professor Robert G. Picard beskrev en gang medieøkonomi som et foreldreløst barn. Generell økonomisk teori er selvsagt et av opphavene til fagfeltet, men medieøkonomi er også sterkt påvirket av andre disipliner og perspektiver, som organisasjonsteori, strategi, institusjonell teori, reguleringsteori, entreprenørskap og politisk økonomi. Medieøkonomi. Konflikt og samspill gir en fremstilling av medieøkonomi med utgangspunkt i et mediepolitisk samfunnsperspektiv - viser hvordan reguleringskrefter påvirker mediene og deres samfunnsrolle industriperspektiv - analyserer medieutviklingen som en industriell prosess markedsperspektiv - diskuterer ulike markedsformer, posisjoneringsstrategier og differensiering bedriftsperspektiv - drøfter innovasjon, entreprenørskap og valg av organisering i mediebedrifter produktperspektiv - analyserer sammenhengene mellom økonomisk logikk og journalistisk hverdagspraksis I boken bruker forfatterne en rekke analytiske modeller og verktøy for å beskrive, analysere og drøfte sentrale utviklingstrekk i norske nyhetsmedier.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202405748
Publisert
2014
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
347 gr
Høyde
241 mm
Bredde
171 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
176