Digitaliseringen av media har gjort medielandskapet mer komplekst og endret både medievaner og forbrukeradferd. Dette er endringer som tvinger frem en mer integrert tilnærming til planlegging av påvirkningstiltak, og som gjør det enda viktigere enn før å ha god forståelse av hvilke valg som har størst betydning for et merkes lønnsomhet. Denne boken handler om de strategiske valgene som har størst betydning for avkastningen av medieinvesteringene: målgruppevalg, budskapsvalg, spredningsvalg og tilrettelegging for kjøperinitiativ. Samtidig gir boken et overblikk over de viktigste mediekanalene, deres styrker og svakheter og hvilken rolle kanalene kan fylle i en medieplan. Boken har et helhetlig og lønnsomhetsfundert perspektiv på medie- og kommunikasjonsplanlegging. Et slikt perspektiv synliggjør hvordan tradisjonell massekommunikasjon kan brukes sammen med nyere og mer nettverksorienterte former for kommunikasjon. Bokens hensikt er å gjøre planlegging av påvirkning gjennom nye og gamle medier mer tilgjengelig for kommende og nåværende markedsførere. Til tross for at det hvert år ifølge IRM investeres nærmere 20 mrd. kroner i norske medier (og da er ikke investeringer i butikkommunikasjon medregnet), finnes det i dag forbløffende lite akademisk litteratur om hva som er viktig når det gjelder å forvalte disse investeringene. Denne boken avhjelper dette. Svein Larsen har lang fartstid fra mediebransjen, hvor han tidligere har jobbet i TV3 og Hjemmet Mortensen. De siste fem årene har han vært strategisk direktør i mediebyrået OMD og jobbet med kunder som Orkla, Telenor, Carlsberg, Color Line, Handelshøyskolen BI og Bohus. Mona K. Solvoll er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon, kultur og språk på Handelshøyskolen BI. Hun er ph.d. med doktorgrad fra BI og hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo (cand.philol.). Solvoll foreleser i blant annet markedskommunikasjon, mediestrategi, medieøkonomi og kommunikasjons- og medieteori.
Les mer
Boka tar for seg strategiske valg som har stor betydning for avkastning av medieinvesteringer, f.eks. målgruppevalg, budskapsvalg og spredningsvalg. Samtidig gir den et overblikk over de viktigste mediekanalene, deres styrker og svakheter og hvilken rolle kanalene kan fylle i en medieplan. Har register og ordliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245012439
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
649 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
276