Hva er det egentlig massemediene tilbyr oss? Tilsynelatende alt mellom himmel og jord, i alle tenkelige uttrykksformer: skrift og tale, levende bilder, tegninger og fotografier, musikk og støy. Fakta og fiksjon, og noe som ligger midt imellom. Artikler, film, tv-programmer, radioutsendelser. Krim, timenyheter, værmeldinger, tippekamper, reklamer, de siste hits, tegneserier. Listen er lang. Medier - tekstteori og tekstanalyse dreier seg om hele dette virvaret: Om hva man har bruk for av begreper og analyseredskap når man vil ha oversikt over denne jungelen og forstå hva alle disse medie-"tekstene" sier. I boken gis det innføring i sentrale teorier og metoder på dette feltet, i generell tekst- og bildeteori, i genreteori, i fortelleanalyse. Og det gis konkrete eksempler på hvordan man analyserer medietekster og arbeider med sentrale mediegenrer fra avisnyheter til melodramaer, fra såpeoperaer til dokumentarfilm. Peter Larsen, professor ved Institutt for informasjon og medievitenskap, Universitetet i Bergen
Les mer
Boken dreier seg om hva man har bruk for av begreper og analyseredskaper når man vil ha oversikt over hva massemediene tilbyr oss og forstå hva alle medie-"tekstene" sier. I boken gis det innføring i sentrale teorier og metoder på dette feltet, i generell tekst- og billedteori, sjangerteori og fortelleranalyse, og det gis konkrete eksempler på hvordan man analyserer medietekster og arbeider med sentrale mediesjangre. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer
Ryggtittel: Medievitenskap 2

Produktdetaljer

ISBN
9788245005929
Publisert
2008
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
592 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
214

Redaktør

Relaterte produkter