Produktdetaljer
ISBN13
9788202218065
Publisert
2002
Utgave
5. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sider
384
Vekt
716 gr
Høyde
242 mm
Bredde
171 mm
Dybde
19 mm
Forfatter
I denne læreboka gis det en grundig innføring i grunnleggende mikroøkonomi, med hovedvekt på produsentenes tilpasning i produktmarkeder og konsumentenes tilpasning i konsumgodemarkeder.
Det gis videre en innføring i elementær markedsteori, ulike former for ufullkommen konkurranse og arbeidsmarkedsteori. Det er også lagt vekt på å fange opp tema som står sentralt i moderne mikro- og markedsteori, men som i stor grad er oversett i tradisjonelle innføringsbøker på området. Dette gjelder spesielt tilpasning under usikkerhet, betydningen av asymmetrisk informasjon og spillteori. I hele boka er det de samfunnsøkonomiske aspekter ved de problemstillingene som tas opp som står i fokus.
Boka inngår i en trebindsserie beregnet på innføringskursene i samfunnsøkonomi ved universiteter og høyskoler. De to andre er Makroøkonomi og norsk stabiliseringspolitikk og Offentlig økonomi og økonomisk politikk. I alle tre bøkene er det rikelig med oppgavestoff, og det er utarbeidet egne hefter med løsningsforslag. Det er en egen hjemmeside i tilknytning til bøkene; Klikk her. Her fins bl.a ferske eksamensoppgaver som har vært gitt ved Høgskolen i Telemark.
I en anmeldelse i Sosialøkonomen 5/2000 skriver Karsten Stæhr: Det mest imponerende ved bøkene er deres spennvidde. Leseren blir tatt fra helt grunnleggende økonomi til relativt avanserte problemstillinger. Teorier blir gjennomgått og straks anvendt til å analysere praktiske forhold. Studenter blir inspirert til på egen hånd å tenke over ulike problemstillinger ... Med bøkenes brede nedslagsfelt får studentene en glimrende innføring i de mange emneområder i sosialøkonomi. Bøkene er også velegnede for økonomer som i sitt arbeid har bruk for et lettlest oppslagsverk.
Les mer
Læreboka gir en innføring i grunnleggende mikroøkonomi med hovedvekt på produsentenes tilpasning i produktmarkedet og konsumentenes tilpasning i konsumgodemarkeder. Det gis videre en innføring i elementær markedsteori, ulike former for ufullkommen konkurranse og arbeidsmarkedsteori. I hele bok er det de samfunnsøkonomiske aspektene ved de problemstillingene som tas opp som står i fokus. Boka inngår i en trebindsserie beregnet på innføringskursene i samfunnsøkonomi ved universiteter og høyskoler. De to andre er "Makroøkonomi og norsk stabiliseringspolitikk" og "Offentlig økonomi og økonomisk politikk". Boka har oppgaver. Løsningsforsalg er utarbeidet i egne hefter.
Les mer
Tidligere utgitt med tittelen: Samfunnsøkonomi 1 : mikro- og markedsøkonomi
639,-
562,-
Ikke i salg
Produktdetaljer
ISBN13
9788202218065
Publisert
2002
Utgave
5. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sider
384
Vekt
716 gr
Høyde
242 mm
Bredde
171 mm
Dybde
19 mm
Forfatter