Boken begynner med kunnskap om å skrive for å forstå både seg selv, andre og sin egen miljøterapeutiske praksis. Så følger syv ulike fortellinger fra den miljøterapeutiske hverdagen i ulike typer institusjoner og i en families hjem. Gjennom fortellingene vises både betydningen av å skriftliggjøre sine refleksjoner, og kompleksiteten i det miljøterapeutiske arbeidet. Forfatterne presenterer og drøfter sentrale utfordringer, dilemmaer og muligheter i miljøterapeutenes hverdag. Erik Larsen og Kate Mevik følger opp med to kapitler om hva som gjør miljøterapi mulig. De legger vekt på betydning av relasjonen, refleksjonen og den dannelsesprosessen som er nødvendig for å utvikle miljøterapeutrollen som en profesjonell rolle. Denne dannelsesprosessen starter når man begynner å arbeide med sin yrkesrolle som student, og den pågår så lenge man arbeider i og med sin profesjonelle rolle. Forfatterne henvender seg spesielt til studenter, lærere og yrkesutøvere som er opptatt av å utvikle og forbedre det miljøterapeutiske tilbudet til barn, unge og familier. Boken er godt egnet til å vise hva miljøterapeutisk praksis er. Bokens redaktører er Kate Mevik og Erik Larsen. De øvrige bidragsytere er Unn Solheim Dreyer, Vorin Brox Eilertsen, Håvard Johansen, Thomas Johnsen, Kåre Strand Nesvik, Mona Torrissen og Ellinor Tverrå.
Les mer
Boka inneholder syv fortellinger fra den miljøterapeutiske hverdagen i forskjellige institusjoner og i en families hjem, i tillegg til drøftes hva som gjør miljøterapi mulig i to kapitler. Boka henvender seg til studenter, lærere og yrkesutøvere som ar opptatt av det miljøterapeutiske tilbudet til barn, unge og familier. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215020143
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
221 gr
Høyde
227 mm
Bredde
149 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
125