Optimal læring i skolen krever motivasjon og innsats fra elevenes side. Mange elever er imidlertid ikke motivert for skolearbeid, og forskning har vist at motivasjonen for skolearbeid synker med elevenes alder. I denne boka gjør forfatterne rede for noen sentrale teorier om motivasjon, og drøfter hva skolen kan gjøre for å motivere elevene. De presenterer også en stor undersøkelse om elevers motivasjon for skolearbeid. Resultatene herfra viser blant annet at: * det er stor variasjon i elevenes motivasjon og innsats på skolen, * elevenes motivasjon og innsats synker gradvis med økende alder, * skolestørrelse betyr ikke noe for elevenes motivasjon og innsats, * læringsmiljøet på skolen har stor betydning for elevenes motivasjon og innsats. Ut fra teori om motivasjon og egne forskningsresultater gir forfatterne anbefalinger om hva skolen kan gjøre for å motivere elevene.
Les mer
Boka redegjør for sentrale teorier for motivasjon for skolearbeid. Forfatterne ser på hva lærerne kan gjøre for å motivere elevene, samt presenterer resultater fra en stor undersøkelse om elevers motivasjon for skolearbeid. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251927680
Publisert
2011
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
110 gr
Høyde
215 mm
Bredde
141 mm
Dybde
5 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
65